Už nejsme jen fotbalová televize, říká ředitel Digi CZ Vladimír Rusnák

Vladimír Rusnák

Vladimír Rusnák Zdroj: Michael Tomeš

Vladimír Rusnák
Vladimír Rusnák
Finále Ligy mistrů, FC Barcelona,Manchester United
FC Barcelona
Luis Suaréz
8
Fotogalerie

Původně energetická skupina Lama Group se po dvaceti letech v oboru rozhodla pro další expanzi zcela jiným směrem. Nejprve spustila mobilní služby, loni na jaře koupila provozovatele satelitní televize Digi CZ a letos na podzim zahájila i provoz internetové televize. „Je tady velký potenciál lidí, kteří sledují pouze neplacenou pozemní televizi. Věříme, že budou jednou chtít přejít k televizi placené,“ říká ředitel Digi CZ Vladimír Rusnák.

Kolik stál rozjezd nové Digi CZ a kolik ještě hodláte do jejího rozvoje investovat?

Investice činily stovky milionů korun, ale jsou na delší období. Když pořídíte práva na anglickou ligu, kupujete je na tři či pět let. Investice se tak rozloží v čase.

Proč jste spustili také internetovou televizi?

Přemýšleli jsme o tom již loni při vstupu do Digi CZ. Důvodů je více. Jedním z nich je, že ne všichni Už nejsme jen fotbalová televize mohou mít na domě satelit, například v centrech měst mohou být lidé limitováni nějakou místní regulací. Tudíž nemohou být našimi zákazníky.

Internetová televize navíc přináší možnosti sledovat pořady ze záznamu, archiv a další věci. Některé z nich satelitní televize nemá. Podíl placené televize na trhu činí v Česku zhruba 45 až 55 procent.Ostatní používají neplacený příjem signálu šířeného terestricky. Na druhé straně na Slovensku je podíl placené televize 95 procent, v Maďarsku kolem 97 procent.

Část lidí má přitom obojí – terestrický příjem zdarma i placenou satelitní televizi. Je tady velký potenciál lidí, kteří sledují pouze neplacenou pozemní televizi. Věříme, že budou jednou chtít přejít na placenou televizi. Ať už kvůli obsahu, který nabízíme, nebo proto, jaké možnosti vysílání placená televize má.

Můžete s vaší internetovou televizí dosáhnout hranice 200 tisíc klientů, jako má O2 TV?

To je určitě reálné, je to ale náš střednědobý cíl. Nechceme však jít směrem, že budeme lidem dávat naši službu zadarmo, jak to tady bylo dříve. Chceme jim vysvětlovat, že naše nabídka má hodnotu, kvalitu a musí stát peníze, jinak by to nedávalo ekonomický smysl.

O2 se nedávno domohlo, že jako majitel exkluzivních práv na Ligu mistrů musí UPC začerňovat přímé přenosy této soutěže na zahraničních stanicích dostupných přes UPC v Česku. Vy o něčem takovém kvůli exkluzivním právům na španělskou a anglickou ligu neuvažujete?

My jsme v komfortnější situaci než O2. V této sezoně vysílají Premier League pouze naše programy DigiSport. Není na žádném konkurenčním kanále, který by byl distribuován v Česku. Není ani na žádné slovenské televizi. Co je pro nás trochu problém, je nelegální vysílání přes internet, ale na to se dívá hlavně sama Premier League v celé Evropě. K takovému drastickému opatření, jako k němu přistoupilo O2, my sahat nemusíme.

Před rokem chyběly původní satelitní televizi Digi CZ základní věci jako vyšší počet HD programů nebo HBO. Bude se ještě satelitní televize rozšiřovat?

Do HD programů jsme hodně investovali a HBO již nabízíme také. Satelit chceme dále rozvíjet.

Věříme v provázání satelitu a internetu. Věříme, že dokážeme sledování pořadů ze záznamu na internetové televizi převést i na satelit a spojit do jednoho. Dalším krokem je samozřejmě dlouhodobé zkvalitňování programové struktury.

Velmi nám pomáhá, že internetová televize poměrně přesně ukazuje, na co se lidé dívají a na co ne. Můžete vyhodnocovat statistiky, co mají, či nemají rádi.

Během roku jste získali exkluzivní práva na anglickou a španělskou ligu a tenisové turnaje ATP. Ucházíte se i o nějaká další?

Ano. Ale na trhu už toho není mnoho. Nyní jsou práva poměrně jasně rozprodaná. Věříme, že náš obsah je již v tomto stadiu poměrně exkluzivní. Ale nechtěl bych se bavit jen o sportu. Snažíme se klientům přinášet i jiné žánry.

Třeba filmové kanály?

Filmových kanálů máme nyní přes patnáct, hudebních šest, dětských více než deset, dokumentárních sedmnáct. Patnáct filmových kanálů musí být dostatečné množství snad pro každého. Jsou ještě možnosti na trhu, ale otázkou je, jestli by ještě další filmový kanál měl nějakou přidanou hodnotu a nebyla by to jen recyklace ostatních patnácti kanálů.

Naše komunikace byla dlouho založená na fotbale, ale nejsme jen fotbalová televize. Když si muž koupí naši televizi kvůli fotbalu, budou se mít děti i manželka na co dívat.

Na satelitu máte asi stovku programů, na internetu devadesát. Dostanete se na dvě stě jako UPC?

A je rozdíl, jestli máte sto, nebo 150 programů? Hodně jsme se o tom bavili. Ano, také můžeme připravit nabídku se dvěma sty kanály.

U satelitu jich může být až tisíc. Je ale přidanou hodnotou audiotextový kanál z některé arabské země? Dvě stě či dvě stě padesát kanálů není potřeba. Chceme jít cestou kvality, ne kvantity. Optimální je dobré složení programů.

Kolik programů naopak pro nezájem v Digi CZ skončilo?

Několik jich bylo, zhruba do deseti, nebyl o ně zájem. Část jsme jich nahradili zase jinými.

Nakolik jsou pro vás konkurencí přímé přenosy přes weby sázkových kanceláří jako součást on-line live sázek včetně anglického a španělského fotbalu?

Sázkové kanceláře na to mají koupená práva a mohou to vysílat. Když jsme kupovali práva, tak jsme si toho byli vědomi. Nevnímáme je jako konkurenci. Jsou tam navíc omezení, například maximální rozlišení, ve kterém mohou tyto přenosy vysílat. Přes mobilní telefon to není tak komfortní přenos jako u nás.

Fotbal i tenis vám umožnily postavit vlastní sportovní kanály DigiSport 1, 2 a 3. O vlastním, třeba filmovém kanále neuvažujete?

Možné je všechno. Jsme rádi, že vlastníme sportovní kanály, které mají fantastické výsledky a jsou v první desítce programů podle sledovanosti. Vzhledem k množství filmových kanálů a míře pirátství ale do vlastního filmového kanálu nemá smysl jít. To spíše do internetové videotéky a videopůjčovny, kterou, doufám, spustíme na přelomu prvního a druhého čtvrtletí.

V roce 2013 měla tehdejší Digi TV tržby 455 milionů korun. Kolik to bylo loni? A pokud tržby rostou, čím to je?

Konkrétní číslo nyní nemohu uvést. Náš vstup do Digi CZ není investicí na půl roku, je to dlouhodobá věc. Co mohu říci, je, že se nám zásadně zvýšil výnos na jednoho klienta. V dlouhodobém horizontu očekáváme značný nárůst výnosů.

V desítkách procent?

Ano, to znamená v desítkách procent. Je to dáno i tím, že jsme rozšířili nabídku a dali klientům možnost dokoupit si různé balíky programů. To mělo značný vliv.

Digi CZ letos koupila menšinový podíl ve společnosti 4NET TV solution. Jedním z menšinových majitelů firmy je společnost Poda, která nabízí kabelovou televizi a internet. O spuštění kabelové televize tak neuvažujete?

Pokud má někdo v Česku zájem o náš obsah, může se k němu nyní dostat přes satelit nebo internet. Je velmi pravděpodobné, že jednu z těchto variant bude moci využít. Umíme obsloužit již téměř všechny zájemce. Naše distribuce je nyní dostatečná. Na druhé straně pokud by byla nějaká zajímavá příležitost, určitě se na ni podíváme.

Vladimír Rusnák (39)

Absolvoval Ekonomickou univerzitu v Bratislavě. Na oblast telekomunikací se specializuje od roku 2004, kdy nastoupil do společnosti Orange Slovensko. Od roku 2008 působí v poradenské firmě Asteon, kterou spoluzakládal. Před akvizicí Digi CZ skupinou Lama Energy Group loni na jaře pracoval jako konzultant pro předního švýcarského telekomunikačního operátora Swisscom či slovenského operátora Slovanet. Do Lama Group nastoupil na podzim 2013 právě s cílem připravit koupi Digi CZ, ve které se poté stal ředitelem.