Vladimír Vošický: Někdo si stále ještě myslí, že Hyundai rovná se levné

Vladimír Vošický

Vladimír Vošický Zdroj: E15 Anna Vackova

Manažer Vladimír Vošický v rozhovoru pro E15 vysvětluje, co stojí za úspěchem vozů Hyundai v Česku, a vznáší pochybnosti o zveřejněných číslech prodejů nových aut u nás. „Některé značky nutí dealera předtím, než zboží vyveze k překupníkovi nebo zákazníkovi, aby ho zaregistroval. Tím to auto ale znehodnotí.“

*E15: Ještě nedávno podceňovaná značka Hyundai v posledních měsících v Česku zvyšuje prodeje. Co za tím je?

Hyundai je relativně mladá automobilka, vznikla až v roce 1967. A až do začátku devadesátých let Hyundai vyráběl laciná auta. Nebyla špatná, ale nepředstavovala více než průměr.

* E15: A byla ukrutně ošklivá.

Nebyla designově z nejpovedenějších, to je pravda. Se změnou předsedy představenstva společnosti v polovině devadesátých let však došlo k výrazné změně. Ta se projevila naplno o nějakých deset let později. Hyundai se maximálně soustředil na kvalitu. A to nejen u techniky. Kladl větší důraz i na design aut. Tam proběhl dramatický přerod před čtyřmi lety. Výsledkem je, že dnes už se nemusí majitel vozu Hyundai stydět zaparkovat vedle auta jakékoli světové značky. A také jsme domácím výrobcem. O čemž i důrazně mluvíme. Takže když tyto tři věci propojíme, je to možná ta kombinace, která z nás dnes dělá sílící dvojku na českém trhu.

*E15: Nedávno jste vyhlásil, že se chcete stát na českém trhu dokonce jedničkou. To jste myslel opravdu vážně?

Vize Hyundaie pro celý svět je stát se nejoblíbenější automobilovou značkou. My tu vizi nejen sdílíme, ale navíc jsme k tomu přidali jako domácí výrobce i větší ambici. Chceme, aby našich vozů jezdilo na českých silnicích co nejvíce. Když se podívám na vozový park v České republice, je tu spousta značek, tři, možná čtyři jsou dominantní. A právě od nich k nám v poslední době přichází nejvíce zákazníků. Takže neříkáme, že se teď staneme jedničkou. Usilujeme o to, abychom se stali nejoblíbenější automobilovou značkou.

* E15: S podobným prohlášením dosud nepřišla jiná značka. Nikdo si netroufl zpochybnit dominantní postavení Škody. Proč vy?

Není mnoho značek, které by si to mohly dovolit říct, aniž by to vyznělo jen jako plané prohlášení. My si ale myslíme, že díky portfoliu vozů, jež v Česku vyrábíme, a našemu zaměření na to máme.

* E15: Hodně hlasitě zní i vaše další vyhlášení – že i30 ovládne nižší střední obchodní třídu.

Nové i30 od počátku dáváme do vínku, že z ní chceme udělat nejprodávanější vůz na českém trhu. To je pravda. K tomu tvrzení nás opravňuje i to, že zákazník, který si vyhlédne Hyundai jako svou značku, jí zůstává věrný. A dosud tuto značku u nás mnoho zákazníků takzvaně neobjevilo. Přitom Hyundai je už dnes ve světě v pětce největších globálních hráčů. A nestalo se tak náhodou. Je to tedy pro nás velký úkol. Přivést českého zákazníka k naší značce. Přesvědčit ho, že dnes jsme někde jinde než v minulosti. Že pokud koupí náš vůz, společensky si nepohorší. Vymanit Hyundai ze šuplíku, kam se u nás kdysi dostal.

* E15: Jak pracujete s cenou? Dříve byla značka Hyundai synonymem pro to nejlevnější.

Dnes už tuhle nálepku nemáme. Zbavili jsme se jí. Nabízíme kvalitu, špičkovou výbavu, povedený design, služby. A to celé zabalené ve vstřícné cenové politice. U nás už si lidé nekupují nejlacinější auta. Je ale jasné, a český trh není výjimkou, že cena je důležitá. Když se dělají průzkumy, tak málokdo řekne, že pro něj je nejdůležitější cena. Ale ve skutečnosti tomu tak je. A nám se daří ještě jedno – nic neskrývat. Nepřekvapovat zákazníka nějakými dodatečnými platbami.

* E15: Daří se vám zvyšovat i průměrnou cenu prodaných vozů?

Určitě. Dokonce bych řekl, že někdy větším tempem, než by si naše konkurence přála. Je to znát i na komentářích. Ať už novinářů či laické veřejnosti. Pořád ještě u některých lidí přetrvává, že Hyundai rovná se levné. A tvrdí to vesměs lidé, kteří v našich nových vozech neseděli.

* E15: Před několika měsíci jste rozvířil diskuzi kolem registrací nových vozů v Česku. Tvrdil jste, že neodrážejí skutečný stav u nás. Bylo od vás rozumné vystoupit ze Svazu dovozců automobilů?

Nemám pocit, že by se nám nějak stýskalo. Tím nechci říci, že by se stýskalo Svazu dovozců automobilů. Vystoupili jsme prostě proto, že se cítíme být domácím výrobcem. Zatímco někteří domácí výrobci zase zjišťují, že by také chtěli být dovozci.

* E15: Máte na mysli Škodu Auto?

Ano.

* E15: Změnilo se něco od chvíle, kdy jste ze svazu odešli?

Moc ne. Ukázali jsme, že nám ten „stav nestav“ vadí. Tedy to, jak se u nás informuje, respektive interpretují výsledky prodejů. Takzvané prodeje. Naštěstí už se ve většině médií dnes neříká „statistika prodejů nových vozů“, ale „statistika registrací“. Protože statistiky vydávané SDA o prodejích vypovídají jen nahodile a sporadicky.

* E15: Ale reexport je přece běžnou součástí obchodu s automobily.

To jistě, reexport je normální součást obchodu. To, co se v České republice stalo noční můrou v posledním roce a půl, ale není žádný reexport. Pokud máte na skladě přebytečné množství některých vozů anebo je můžete optimalizovat (na některém trhu je standardní výbava větší či menší), pracujete s tím. Od toho máme volný pohyb zboží v rámci Evropské unie. To, co ale tvoří ten nesmysl, paradox, někdy až zvěrstvo, je, že pár značek v tom vidí jediný způsob jak ostatním „nepoučeným“ ukázat, jak se jim na českém trhu daří. Oni v Česku vlastně už neprodávají, jen sem dovezou auta na sklad, zaregistrují je a pak pro ně hledají kupce někde v Evropě. Problémem není, že vyvezou sklad, problémem je, že předtím ho zaregistrují. Pak se ve statistikách vydávaných svazem dočteme, že automobilový trh v Česku roste, firmy nakupují. To bohužel není pravda.

* E15: Argumentace svazu zní, že to je běžná praxe všude.

Plně souhlasím. Ale nikdo nemůže vydávat oficiální interpretace, kterým dneska naštěstí nikdo nevěří, že automobilový trh roste. Více se prodává, české firmy nakupují více vozů, ten a ten model je nejprodávanější. To není pravda. Možná je „nejregistrovanější“ a následně vyvezený. To by v té interpretaci mělo být. Některé značky prostě nutí dealera předtím, než zboží vyveze k překupníkovi nebo zákazníkovi, aby ho zaregistroval. Tím to auto ale znehodnotí. Málokterý zákazník totiž zaplatí stejnou cenu za auto nové neregistrované jako za nové už zaregistrované.

* E15: Je z toho nějaké východisko?

Jedině v tom, že část managementu některých světových firem přijde na to, že je jejich střední management nebo jejich lokální management v jednotlivých zemích neinformuje správně. U některých značek tím pak možná dojdou peníze.

* E15: Někteří vaši konkurenti ale říkají, že i vy se uchylujete k podobným praktikám. Je to pravda?

Pokud to někdo říká, ať přijde sem k nám a v číslech – tak jako umíme my rozebrat jejich čísla – nám to rozebere. Tohle, co o nás trousí, je takové typicky české.

* E15: Takže to odmítáte?

Rozhodně.

Vladimír Vošický (49)V roce 2010 nastoupil na nově zřízenou pozici ředitele pro obchod a servisní služby společnosti Hyundai Motor Czech. Předtím působil krátce v českém zastoupení značky Peugeot, kde zastával pozici ředitele prodeje. Svou kariéru zahájil u značky Ford, pro kterou pracoval téměř 18 let, z toho šest a půl roku u českého zastoupení na pozici generálního ředitele a jednatele. Jako ředitel také pomáhal rozjezdu značky Ford v Rumunsku.