„Tento výsledek (za celou EU) je dokonce pod úrovní zatím prodejně nejslabšího roku 2009, kdy bylo poprvé registrováno jen 3,36 milionu kusů,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek v souvislosti s rokem, kdy se v automobilovém průmyslu začala projevovat globální finanční krize. Pokles táhne především nižší poptávka na největších trzích unie v Itálii a Francii, v nichž počet registrací nových vozů klesl o více než pětinu.
Co se týče prodejů pouze za březen, poptávka v EU klesla o sedm procent na 1,45 milionu nových vozů, což je nejnižší číslo v měsíci březnu od roku 1998.
Podle analytika Jana Malého z PricewaterhouseCoopers ČR evropské prodeje odrážejí obavy domácností i firem z dalšího vývoje ekonomiky. „Dobrou zprávou pro český automobilový průmysl je, že většina tuzemských výrobců i v této situaci zaznamenává v Evropě v prvním čtvrtletí meziroční růst prodejů, z čehož mohou těžit i jejich zdejší dodavatelé,“ uvedl Malý.
V zemích EU plus Norsko, Island a Švýcarsko se od ledna do března zaregistrovalo 3,43 milionu vozů, což znamená meziroční pokles o 7,3 procenta. Nejprodávanější značkou na trzích těchto 30 zemí zůstal Volkswagen se 432 tisíci vozy. Následuje Ford (283 tisíc), Opel/Vauxhall (228 tisíc), Renault (225 tisíc) a Peugeot (217 tisíc). Ve srovnání 12 nejsilnějších značek v EU si oproti loňskému lednu až březnu polepšila třetina z nich, konkrétně Volkswagen, Audi, Mercedes a Škoda.
Nárůst v dvouciferných číslech zaznamenal i Hyundai na 14. a Kia na 15. místě podle počtu nových registrací, v prvém případě o 12,5 procenta, ve druhém o téměř čtvrtinu. „Zhruba 60 procent osobních automobilů značky Hyundai bylo přitom vyrobeno v HMMC Nošovice,“ podotkl Šípek. Podíl českých výrobců na trzích 27 zemí unie plus Norska, Islandu a Švýcarska tak dosáhl 7,9 procenta, z toho 3,8 procentních bodů patří Škodě Auto, 2,1 bodu nošovickému Hyundai a dva body kolínské TPCA.