Vrták v metru byla lidská chyba, vysvětluje šéf KKCG Real Estate Petr Pujman

Ředitel KKCG Real Estate Petr Pujman.

Ředitel KKCG Real Estate Petr Pujman. Zdroj: KKCG Real Estate

Opravy díry
Opravy díry
Opravy díry
Opravy díry
Opravy díry
11
Fotogalerie

U stanice metra Bořislavka vyrůstá jedna z největších komerčních staveb současnosti v Praze. Po dlouholetém stýkání a potýkání dospěli developer a občanské iniciativy ke kompromisní verzi projektu, říká ředitel KKCG Real Estate Petr Pujman.

Projekt centra Bořislavka jste v době jeho přípravy měnili. Co všechno je jinak?

Jde o modelaci domů, která ale přitom respektuje původní návrh vzešlý z mezinárodní architektonické soutěže z roku 2013. Jedna z budov bude nižší, ale přeorganizováním vnitřních dispozic jsme zachovali obchodní plochy. Do suterénních prostor jsme umístili obchodní centrum, které vyrovnává výšku mezi Evropskou a Kladenskou ulicí. V lokalitě jsou potřeba kvalitní služby a supermarket. Některé retailové plochy už máme rezervované. Co se týká supermarketu, mají zájem všechny velké řetězce.

V povolovacím procesu jste dlouho hledali společnou řeč s místními sdruženími. Proč k dohodě nedošlo dříve?

Asi to muselo ze všech stran uzrát. Dohody nevznikaly jednoduše a musím poděkovat architektce a místostarostce Prahy 6 Evě Smutné za pomoc při dojednání kompromisu. Součástí dohody je také dotvoření prostor pro setkávání lidí v podobě piazzetty nazvané „Náměstí Bořislavka“, kterou bychom s místními občany a spolky rádi propojili s okolím tak, aby náměstí opět plnilo svou společenskou funkci. Dohoda se spolky tedy není jen o tvaru budovy, ale i o veřejných plochách, což jsme kvitovali.

Stavební jáma bezprostředně sousedí s tubusem metra. Jak zajišťujete bezpečnost?

Od letošního března máme zřízenou radu monitoringu metra, která hlídá podzemní dráhu. Neustále se vyhodnocují desítky měření z desítek měřících bodů. Radu vede pan profesor Jiří Barták z ČVUT. Sledují jámu a chování metra, aby všechno bylo bezpečné.

Přesto ale nedávno vrták ze stavebního stroje tubusem projel a zastavil provoz metra. Co se stalo?

Mrzí nás, že na začátku stavby k této nešťastné události došlo. Byla to lidská chyba projektanta od našeho dodavatele. Navrhl špatný sklon kotvy. Všechny nastavené mechanismy ale při této události zafungovaly perfektně, okamžitě byli na místě všichni odpovědní pracovníci od nás, od dodavatele, z Dopravního podniku, zástupci města, ale i policie a hasiči. Během několika hodin byl problém vyřešený.  

Jak pokračuje váš projekt Top'rezidence Pomezí v Praze 5?

Aktuálně jsme podepsali smlouvu s generálním dodavatelem stavby, kterým je Metrostav. Před podpisem je také úvěr s financující bankou. Podepisujeme budoucí kupní smlouvy na jednotlivé byty. Zhruba polovinu bytů z první etapy už máme předprodanou.

U dalších etap běží povolovací proces na změnu územního rozhodnutí.Pod patronací městské části Praha 5 jsme uzavřeli dohodu se spolky a občany žijícími v okolí. Věřím, že vše půjde hladce.  Jen nás při přípravě tohoto projektu nepříjemně překvapil enormní růst cen stavebních prací. Meziročně o pětadvacet procent. Což je opravdu velký skok.

Jak růst cen stavebních prací ovlivní ekonomiku developerských projektů?

Například na Bořislavce jsme se kvůli tomu rozhodli realizovat stavbu bez generálního dodavatele. Stavíme formou takzvaného construction managementu s firmou PM Group. Cílem je snížit stavební náklady a zatím se to daří. V tuto chvíli máme na Bořislavce smlouvy na dodávky stavebních prací za cca 1,5 miliardy korun. Na Pomezí jsme kvůli tomu, že se jedná o výstavbu bytů, generálního dodavatele chtěli. Ale trvalo nám několik měsíců, než jsme stavební firmu za solidní cenu našli. Přesto i tady zdražování stavebních prací ovlivňuje ceny bytů. Nemáme z toho žádnou radost. Každý si myslí, že si developeři odnášejí obrovské zisky, ale tak to prostě není. Rostou úroky, rostou stavební náklady, rostou i ceny pozemků. Ve finále to zaplatí klienti v ceně bytu. 

Co budete dělat po Bořislavce a Pomezí?

Připravujeme další projekty. Detaily ale zatím  nechceme zveřejnit.

Jaká máte z pohledu developera očekáváte od nového vedení Prahy?

Jsem plný kladných očekávání a věřím, že budou plnit vše, co slíbili. Pevně věřím v dostavbu silničních okruhů. Stejně tak věřím, že se povede sloučit pražské stavební úřady do jednoho a dojde k přijetí Metropolitního plánu.