Wilf Walsh: Svět sázení nevyhnutelně míří z poboček na internet

Wilf Walsh

Wilf Walsh Zdroj: E15 Anna Vackova

Zatímco předchozí vrcholný management sázkové společnosti Fortuna přemýšlel o plánech na expanzi na další trhy, nové vedení celé Fortuny vidí budoucnost v internetovém sázení. „Hlavním cílem je být stále lepší v on-line, protože celý trh se nevyhnutelně ubírá tímto směrem,“ říká prozatímní generální ředitel Fortuny Entertainment Group Wilf Walsh, který na konci června předá post Radimu Haluzovi a sám se soustředí na pozici předsedy představenstva této firmy, kterou zastává od května.

* E15: V čem je vaše představa vedení Fortuny jiná než vašeho předchůdce Jiřího Bundy, který loni skončil?

O Jiřím Bundovi nemůžu říct nic špatného. Firma za jeho vedení dosáhla slušných výsledků, potřeba nějaké dramatické změny není. Fortuna bude mít nyní nového generálního ředitele a zároveň zkušený tým, který v tomto byznysu působí řadu let. Pro nás je důležitá jasná vize, jasný směr, kam se chceme ubírat.

* E15: Jiří Bunda říkal, že by se Fortuna měla zamyslet, zda se nepoohlédnout i po dalších trzích vedle současných čtyř – v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Jak se na tohle díváte?

Není to moje priorita. Nechceme se vydávat na nějaký další trh. Ovšem pokud se nějaká příležitost objeví, můžeme ji využít. Ale domnívám se, že v tuto chvíli dostatečně organicky rosteme na stávajících trzích.

* E15: Takže Fortuna nechystá vstup do jiného státu?

Máme maltskou licenci pro Fortunu Win pro internetové sázení. V okamžiku, kdy se nějaká příležitost objeví, můžeme ji využít a relativně jednoduše vstoupit s novou nabídkou na jakýkoli nový trh. Nicméně v tuto chvíli se soustředíme zejména na rozvoj loterie v Česku a na on-line v Polsku, který je povolen od začátku letošního roku.

* E15: Chcete být jedničkou na všech sázkových trzích, na kterých působíte?

V Česku jsme číslo dvě, na Slovensku také, v Polsku jsme jednička. Významnější a důležitější než tato tržní pozice je náš přerod z firmy poskytující služby prostřednictvím kamenných poboček na primárně on-lineovou sázkovou společnost.

* E15: Co chybí Fortuně, aby byla jedničkou sázkového trhu v Česku, ať už podle tržeb, počtu zákazníků či poboček?

Hlavní je být lepší v on-line, protože celý trh se nevyhnutelně ubírá tímto směrem. Chceme mít tradiční kamenné pobočky jako základní páteřní síť a dále využívat partnerství se sportbary. Třetí a nejsilnější částí by měly být on-lineové produkty.

* E15: Takže budete počet kamenných poboček časem snižovat?

Pravděpodobně ne. Spíše to znamená, že musíme být opatrnější v nákladové struktuře. Budeme více využívat franšízových partnerství se sportbary. Pobočky jsou důležité, protože bude vždy existovat skupina lidí, kteří tam budou chodit a hrát za hotovost. A jsou důležité i proto, že pokud se v Česku chcete zaregistrovat pro sázení na internetu, musíte navštívit kamennou pobočku.

A například v Polsku, kde jsou velmi přísná omezení pro reklamu sázkových společností, jsou pobočky jednou z mála příležitostí být vidět. Výkladní skříně umožňují pomocí reklamy komunikovat se zákazníkem. To je důvod, proč chceme pobočkovou síť zachovat.

* E15: Zvýší se tedy v budoucnu význam internetové Fortuny Win?

Pokud se něco velmi negativně změní v regulaci na některém z našich trhů, jsme schopni převést naše české, slovenské a polské zákazníky na on-line na Maltu a poskytovat jim služby přes maltskou licenci. To je jeden z důvodů, proč ji máme. Nechceme to udělat, chceme působit jako regulovaná sázková společnost na těchto trzích, ale je to nouzový plán B.

* E15: Poslední právní úpravy – zdanění hazardu, odepření možnosti posílat peníze na charitu – tedy zatím nedosáhly té úrovně, že byste o překlopení všech vašich her na weby provozované z Malty uvažovali?

Ne, ale doufáme, že to už je to nejhorší, co mohlo nastat. O moc horší to už být nemůže. Pokud by se regulace posunula dál, bylo by velmi obtížné konkurovat offshoreovým on-line sázkovým společnostem, které v Česku neplatí žádné daně. Fungujeme tady dvacet let, dáváme zaměstnání stovkám lidí, přispíváme daněmi do státního rozpočtu – nejsem si jist, jestli zahraniční sázkové on-line kanceláře nějak přispívají.

* E15: Říkáte, že on-line patří budoucnost. Může nabídnout něco více než kamenné pobočky? Dají se přes něj nabízet například stírací losy?

Měla by to být možnost nabídnout další produkty, jako třeba právě stírací losy. Anebo kasino – to by nám umožnilo efektivněji konkurovat offshoreovým firmám, které je v nabídce mají.

* E15: To se týká i mobilní telefonů a tabletů?

Je to tak. V tuto chvíli už máme hodně úspěšné mobilní sázení, a to je budoucnost tohoto segmentu. Například na rozvinutějších sázkových trzích, jako je Velká Británie, se 50 procent on-lineového byznysu odehrává přes mobilní zařízení. V Česku jsou to zatím jednotky procent.

Závisí to hodně na technologiích a dostupnosti vysokorychlostního připojení k internetu. Ale v tuto chvíli zaznamenáváme na mobilním sázení nárůst o 200 procent měsíčně. Připravujeme proto docela zásadní vylepšení mobilních služeb ještě před koncem roku, například aplikací pro iPhone. Týká se třeba sledování obsahu přímo na mobilu a sázení live.

* E15: Jaký je podíl tržeb celé Fortuny z on-line sázení? Dá se očekávat, že by časem tvořilo většinu?

V prvním čtvrtletí činily hrubé výhry (rozdíl mezi sumou přijatých sázek a vyplacenými výhrami – pozn. aut.) z internetu 29,5 milionu eur proti 67,2 milionu ze sázení v pobočkách. Trend byl nicméně velmi rozdílný – zatímco hrubé výhry z on-line meziročně vzrostly téměř o třicet procent, hrubé výhry z poboček o necelé čtyři procenta poklesly. Podíl Fortuny na českém trhu internetových sázek – měřeno objemem přijatých sázek – je v současné době lehce přes 30 procent. Nemáme jasně stanoven cíl, jaký podíl na on-line trhu bychom chtěli mít. Klíčové je, že na něm chceme být jedničkou. Důležité je, aby Fortuna byla první volbou, kam zákazník na on-line půjde sázet.

* E15: Je to otázka měsíců, nebo let, kdy tržby z on-line převáží nad těmi z kamenných poboček?

Je to relativně blízká budoucnost, pár let.

* E15: Loni klesl čistý zisk celé Fortuny Group o čtvrtinu, byť sázky a výnosy stouply. Čím to bylo?

Investovali jsme do startu nové loterie Loto šest milionů eur (asi 150 milionů korun). V okamžiku, kdy začínáte, máte čistou ztrátu, neboť investujete do marketingu a rozjezdu.

* E15: Fortuna Loto měla na podzim podíl trhu kolem 15 procent, nyní je to jen kolem pěti. Jak chcete pokles zvrátit?

Není to pět procent, včetně dalších loterijních her a stíracích losů je to spíše osm procent a já nemám s tím, jak se tento projekt vyvíjí, problém. Náš cíl je dosáhnout nějakého patnácti procentního tržního podílu s tím, že budeme mít asi tři tisíce distribučních míst. To ve srovnání s 6500 až sedmi tisíci místy, které má Sazka, není nerealistické.

Ve Fortuně máme spoustu lidí, kteří byli předtím v Sazce, někteří jsou také z řeckého Intralota, které provozuje loterijní systémy – a ti všichni říkají, že to možné je. Nervózní nejsem. Sazka také utratila spoustu peněz na to, aby obnovila svou značku, která byla hodně poškozená. Investovali hodně do marketingu, což se na trhu projevilo.

* E15: Ještě loni měla Fortuna v plánu uvádět na trh každé tři měsíce novou hru, zejména loterijní. Zmírníte tempo?

Přicházet s novými hrami není pro mě až tak zásadní. Nyní se soustředíme zejména na SuperLoto a na rozšiřování distribuční sítě. To je klíčové.

* E15: Bude se rozšiřovat počet terminálů Fortuny, případně distribučních míst?

Ano, do konce letošního roku plánujeme mít tři tisíce distribučních míst. Dalším krokem bude doladění této sítě, aby místa fungovala co nejlépe.

* E15: Budete rozšiřovat služby přes terminály, například placení složenek a další finanční služby?

Spíše se chceme soustředit na základní věci, abychom je dělali pořádně.

Čtěte také:

Ředitelem celé Fortuny se stane Radim Haluza

Fortuna v květnu nasadí proti Sportce svoje Superloto

Síť Fortuny v Polsku pohltí další pobočky Tipsportu

* E15: Tipsport kupuje Chanci. Vy jste o ni nestáli?

Měli jsme možnost, podívali jsme se na to, ale pak jsme nabídku odmítli. Kdybych byl v pozici Tipsportu, pravděpodobně bych to také udělal. Je to hodně defenzivní krok a způsob, jak ochránit své prvenství na českém trhu. My jsme ale nechtěli zvyšovat množství poboček.

A také by určitě nebylo jednoduché se rozhodnout, jak řídit dvě nové značky – jestli je spojit, nebo je nechat fungovat odděleně. Nechtěli jsme si přidělávat práci s integrací, abychom se mohli soustředit na výše zmíněné dva projekty.

* E15: Na Slovensku je Fortuna číslo dvě. Co jí chybí k prvenství?

Na Slovensku je to souboj mezi dvěma firmami. To jsme my a jednička, kterou je slovenská firma Niké. Pro nás bude hodně důležité, jak se bude rozvíjet on-line. Prostředí na trhu by se také mohlo zcela změnit, kdyby byly poskytnuty licence na další hry na internetu.

Wilf Walsh (49)

Je předsedou představenstva Entertainment Group. Od roku 2009 měl na starosti strategii a pomáhal se vstupem firmy na burzu. Je neexekutivním ředitelem největší evropské sázkové a herní společnosti Gala Coral. Dříve vykonával funkci jejího generálního ředitele. Působí také jako strategický sázkový poradce britského dostihového regulátora British Horseracing.