Testujeme auta na vodík, doručovat budeme i na kolech, říká šéfka Zásilkovny Kijonková

Simona Kijonková, Zásilkovna

Simona Kijonková, Zásilkovna Zdroj: E15 Michael Tomeš

Simona Kijonková, Zásilkovna
Simona Kijonková, Zásilkovna
3
Fotogalerie

Technologicko-logistická společnost Zásilkovna chystá řadu inovací. Testuje vozy na vodíkový pohon a zvažuje dokonce výstavbu firemní plnící stanice na vodík. „Vodíku hodně věříme," říká v rozhovoru pro E15 šéfka Zásilkovny Simona Kijonková, která v září vystoupí na E-commerce Summitu pořádaným deníkem E15.

Jaký vliv měla pandemie na váš byznys?

Dopady pandemie na naše podnikání napomohly k tomu, že se nám v rekordně krátké době podařilo připravit a spustit řadu projektů, které nás v dlouhodobém horizontu posunuly výrazně dopředu. Největším projektem je určitě spuštění Z-BOXů. Zlepšili jsme náš komunikační systém, na našem zákaznickém servisu nám funguje voicebot, na webu chatbot, máme automatickou aktualizaci dostupnosti našich poboček, máme poradnu pro naše partnery, e-shopy i výdejní místa na sociálních sítích. Pandemie výrazně zvýšila zájem zákazníků o nakupování po internetu, nyní se již vše dostává na standardní úroveň a meziročně rosteme na plánované úrovni 100 procent.

Z Vašich Z-boxů, které jsou napájeny solárními panely, můžeme usuzovat, že se snažíte hledat ekologicky šetrná řešení. Vzhledem k tomu, že je Zásilkovna logistickou společností a k přepravě zásilek využívá nákladní nebo osobní automobily, hledáte nebo jsou v jednání další ekologické kroky?

Vytvořili jsme projektový tým, jehož cílem je tyto projekty postupně realizovat. V roce 2019 jsme vyzkoušeli auta s elektrickým pohonem, konkrétně dodávku Nissan Voltia Maxi. Test probíhal na reálném rozvozu zásilek na výdejní místa z depa v Brně. Bariérou je ale zatím malá dojezdová vzdálenost. Proto jsme spustili testy zkoumající využití vodíku. Zkoumáme využití vodíku na malém bateriovém vozidle. Vodíku hodně věříme a analyzujeme vybudování vlastní čerpací stanice, včetně výroby ekologicky čistého zeleného vodíku pomocí fotovoltaiky.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Pracujete na dalších projektech zaměřených na udržitelnost?

V Zásilkovně bereme udržitelnost skutečně vážně a přicházíme s vlastním řešením. Například jsme vytvořili svůj vlastní a unikátní algoritmus, díky kterému můžeme plánovat trasy a čas rozvozů daleko efektivněji a tím pádem i šetrněji k přírodě. Díky tomu dosahujeme významných úspor paliva a minimalizujeme tak dopady na životní prostředí. Máme v plánu řadu dalších projektů, jmenovat mohu například doručování zásilek na kole.

E-COMMERCE SUMMIT 2021: ShipMonk, Google, eBay a další. 2 dny, 40 speakerů. Zjistěte víc >>>

Prostřednictvím Z-boxů expandujete do obcí a na vesnic. Jak jste pokročili?

Právě v těchto dnech jsme překročili hranici 1 000 instalovaných Z-BOXů, na instalaci dalších několika stovek máme již podepsané smlouvy. Zásilkovna má v Česku v tuto chvíli nejvíce výdejních boxů.  Do konce roku 2021 zde chceme zprovoznit 2 500 boxů, denně bychom přes ně chtěli přepravit až 80 000 zásilek.

Jelikož byla nedávno spuštěna služba Zásilkovna domů a spolupracujete s obchodním řetězcem Lidl, uvažujete o rozvozu potravin?

O rozvozu potravin neuvažujeme.

V rozhovoru pro deník E15 jste uvedla, že jste ve finální fázi koupě zahraniční akvizice. Prozradíte, o jaký podnik se jedná? V jaké zemi se plánujete rozrůst a jakým způsobem?

Skupina Packeta Group koupila na Slovensku kurýrní společnost ReMax Courier Service. Díky akvizici v hodnotě několika milionů eur rozšíříme naši nabídku služeb o doručování na adresu ve vlastní režii a staneme se jedním z největších hráčů v oblasti doručování zásilek na slovenském trhu. Na Slovensku jsme zároveň změnili název na Packeta Slovakia. V rámci celé skupiny Packeta dojde s výjimkou České republiky k rebrandingu všech našich firem na všech trzích, kde působíme.