Jan Zelený věnoval svému sóloprojektu roky. Mashinky si teď jedou pro stotisícího zákazníka

Mashinky, Jan Zelený

Mashinky, Jan Zelený Zdroj: Jan Zelený

Jan Zelený, počítačové hry, Mashinky, Nebuchadnezzar, Magazín Hry a Peníze
Jan Zelený, počítačové hry, Mashinky, Nebuchadnezzar, Magazín Hry a Peníze
Jan Zelený, počítačové hry, Mashinky, Nebuchadnezzar, Magazín Hry a Peníze
Mashinky, Jan Zelený
Mashinky, Jan Zelený
15
Fotogalerie

Česko je, pokud jde o počítačové hry, vývojářskou velmocí. Na světový trh odtud proudí řady titulů nejen ze zavedených herních studií, ale i takzvaně z obýváku, od programátorů-nadšenců, kteří bez silných investorů v zádech a často vedle svého zaměstnání věnují veškerý volný čas svému koníčku. Výsledkem bývají propadáky, o nichž se svět většinou nedozví, nebo naopak skvělé počiny, které svým tvůrcům vynesou balík.

V roce 1994 vyšla pro tehdy ještě mladé osobní počítače hra, která formovala strategické myšlení několika generací, nejenom geeků a dnešních IT profesionálů. Chris Sawyer prostřednictvím společnosti MicroProse vydal hru Transport Tycoon, v níž se hráč coby podnikatel v dopravě snaží vybudovat prosperující logistické impérium zahrnující autobusy, vlaky a letadla. Právě tato kultovní hra, která vyniká promyšleností ekonomických a dalších mechanismů a díky tomu se prostřednictvím fanouškovské verze OpenTTD hraje dodnes, stála i za úspěchem brněnského programátora Jana Zeleného.

Splněný sen

Zájem o hry a IT přivedl v roce 2009 Zeleného, velkého fanouška Transport Tycoona, do české pobočky herního kolosu 2K (Take-Two), kde se podílel mimo jiné na druhém a třetím dílu hry Mafie. O šest let později se přesunul do největšího českého herního studia Bohemia Interactive, kde působil další tři roky už jako seniorní vývojář. Pak se mu ale povedlo něco, o čem sní řada tvůrců her – osamostatnil se a vydal své dílo Mashinky. Prvotní zájem hráčů byl takový, že mu umožnil věnovat se jeho vysněnému projektu naplno.

Říct o Mashinkách, že jsou pouze klonem Transport Tycoona, by nebylo fér. Hra se sice své předloze skutečně hodně podobá, zároveň ale řadu aspektů modernizuje a přenáší do nové éry. Mashinky začaly jako strategická simulace podnikatele ve vlakové dopravě, postupně se ale rozšiřují do dalších dopravních sfér. A ukazuje se, že hráčům novodobé iterace ikonických strategií chybějí.

100 000 na dohled

„Mé odhady při začátku prodejů počítaly asi s deseti tisíci prodanými kopiemi. Roční plán se splnil během několika málo hodin a ve výsledku byly prodeje o řád vyšší,“ popisuje Zelený. Dnes se číslo pomalu blíží stu tisíci, což při 23 eurech za kopii dělá zajímavou sumu. „Start prodejů vytvořil finanční polštář na celý rok a ještě jsme mohli realizovat některé rodinné sny,“ pochvaluje si tvůrce.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!