Škoda Auto zřejmě přeruší výrobu svých modelů Scala a Kamiq

Škoda Kamiq

Škoda Kamiq Zdroj: David Rajdl / Auto.cz

Škoda Scala Combi
Škoda Scala Combi
Škoda Scala
Škoda Scala
Škoda Kamiq
6
Fotogalerie

Škodě Auto hrozí, že bude muset zastavit výrobu modelů Scala a Kamiq. Důvodem je, stejně jako u elektrického Enyaqu, výpadek dodávek elektrických svazků od dodavatele z válkou zmítané Ukrajiny. Uvedl to vedoucí komunikace Škody Tomáš Kotera. Firma podle něj v současnosti hledá řešení, jak si kabelové svazky do aut zajistit.

Modely Scala i Kamiq se v Mladé Boleslavi stále vyrábějí, ale zastavení produkce je podle informací otázkou dnů, až dojdou již vyrobené díly. Loni automobilka vyrobila 48 200 vozů Scala a 120 700 vozů Kamiq. Zároveň dodala zákazníkům 44 700 elektromobilů Enyaq.

„Jedním ze scénářů je případná realokace postiženého ukrajinského dodavatele do ČR,“ řekl Kotera. To by podle něj v praxi znamenalo přestěhovat z Ukrajiny technologii i zaměstnance, kteří svazky vyrábějí. U nich by bylo potřeba zajistit pracovní povolení a další formality, včetně ubytování jejich rodin v České republice.

Sériová výroba modelu Enyaq Coupé iVV v hlavním výrobním závodě společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Video placeholde
• Škoda Auto

Ruská vojenská invaze na Ukrajinu dolehla na 13 dodavatelů Škody. Kvůli chybějícím svazkům automobilka musela v tuzemsku zastavit výrobu elektromobilu Enyaq, u kterého letos předpokládala produkci přes 80 tisíc vozů. Během roku jej měla doplnit karosářská verze Coupé, kterou Škoda v současnosti prezentuje novinářům.

Na Enyaq už dostala automobilka od představení vozu přes 115 tisíc objednávek. Auto se vyrábí na stejné lince jako Octavia, její produkci ale brzdí chybějící výplně dveří po požáru dodavatelské firmy v Mladé Boleslavi.

České zastoupení Škody letos plánuje prodej zhruba 1400 elektromobilů Enyaq, bude ale záležet na termínu obnovení výroby, který firma teď nezná. Coupé má tvořit asi třetinu prodeje a Coupé RS desetinu.

Do nových elektromobilů bude Škoda po znovuobnovení výroby montovat nový software pod označením ME3, který jim umožní být nepřetržitě on-line, průběžně získávat aktualizace a využívat i provozní data ostatních vozidel. Zároveň posune hranici nabíjecího výkonu na 135 kilowatt, což sníží dobu nabíjení baterií z deseti na 80 procent o sedm minut na 29 minut. Od poloviny roku nový software nahraje i do dříve prodaných vozů.

Do roku 2030 plánuje Škoda nabídnout tři další elektrické modely menší než Enyaq. Vozy na elektřinu by v roce 2030 měly mít podíl 70 procent.

Stejně jako celý koncern Volkswagen, jehož je Škoda součástí, mladoboleslavská automobilka minulý týden kvůli invazi ruských vojsk na Ukrajinu oznámila pozastavení všech aktivit v Rusku. Týká se to i výroby v tamních dvou závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu.