Berlín zvažuje další verzi mýtného. Platilo by se jen na dálnicích

Dálnice A40 u Essenu

Dálnice A40 u Essenu Zdroj: Blende57, Flickr.com (CC BY 2.0)

Německé mýtné pro zahraniční osobní auta by se mělo vztahovat jen na dálnice. S odvoláním na zdroje z vlády to uvedla televize n-tv. Je to další v řadě návrhů na zpoplatnění jízd po Německu, s nimiž vláda za poslední rok přišla. Ještě v červenci ministerstvo dopravy hovořilo o zavedení mýtného na všech silnicích v zemi.

Ministr dopravy Alexander Dobrindt stejně jako u předchozích plánů na zavedení mýtného očekává, že se za užívání dálnic bude platit od roku 2016. Podle jeho předpokladů by měla nová forma poplatků vynést Německu ročně přes 300 milionů eur (8,3 miliardy korun). U plánu na zpoplatnění všech silnic počítal Dobrindt s výnosy pro stát kolem 600 milionů eur ročně.

Nový návrh ještě nebyl ani oficiálně představen a už čelí opoziční kritice. „Pokud bude mýto platit jen pro dálnice, bude většina řidičů jezdit po ostatních silnicích,“ uvedla odbornice Zelených na dopravu Valerie Wilms. „Příjmy tak znatelně klesnou.“

Zavedení mýtného pro zahraniční řidiče patřilo mezi hlavní volební sliby bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která ho loni prosadila i do vládního programového prohlášení.

Pohraničí se mýto nelíbí

Dobrindt letos v červenci představil první podrobný návrh zákona, podle kterého měli cizinci platit na všech silnicích. Proti takové formě mýtného se ale zvedl protest především v pohraničních regionech, kde se starostové obávali ztrát kvůli odlivu zahraničních zákazníků.

Na počátku září Dobrindt ustoupil tlaku koaliční Křesťanskodemokratické unie (CDU) a navrhl zpoplatnění dálnic a silnic první třídy. Podle nejnovějšího návrhu by se mělo mýtné platit už pouze na dálnicích. Německým řidičům se má cena dálniční známky stejně jako podle původního návrhu kompenzovat slevou na dani z vlastnictví motorového vozidla.