Češi začali v Afghánistánu používat nové drony

Česká armáda začala v Afghánistánu používat bezpilotní stroje ScanEagle. Budou jí pomáhat při střežení spojenecké letecké základny Bagrám a zajišťování bezpečnosti hlídek. Na snímku z 2. června si americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro (uprostřed vlevo) podává ruku s náčelníkem generálního štábu Josefem Bečvářem při ukázce dronu ScanEagle.

Česká armáda začala v Afghánistánu používat bezpilotní stroje ScanEagle. Budou jí pomáhat při střežení spojenecké letecké základny Bagrám a zajišťování bezpečnosti hlídek. Na snímku z 2. června si americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro (uprostřed vlevo) podává ruku s náčelníkem generálního štábu Josefem Bečvářem při ukázce dronu ScanEagle. Zdroj: ctk

Česká armáda začala v Afghánistánu používat bezpilotní stroje ScanEagle. Budou jí pomáhat při střežení spojenecké letecké základny Bagrám a zajišťování bezpečnosti hlídek. Drony za asi 200 milionů korun vojáci dostali před časem od Spojených států. Na konci května s nimi dokončili vojskové zkoušky, od začátku června je tak mohou nasazovat na ostré akce.

Podle náčelníka generálního štábu Josefa Bečváře, který v úterý české vojáky v Afghánistánu navštívil, začal program na pořízení ScanEaglu asi před dvěma lety. Američané dodávku, která zahrnuje deset dronů, odpalovací a zachytávací zařízení používané při přistávání i řídící centrum, zaplatili z fondu na boj proti terorismu.

„V současné době tento prostředek prošel vojskovými zkouškami a jsme přesvědčeni o tom, že napomůže nejenom k větší bezpečnosti naší jednotky tady na základně, ale pochopitelně i k větší bezpečnosti aliančních jednotek,“ řekl Bečvář. Úkolem bezpilotních letadel je podle něj sledovat jakoukoli situaci, která by mohla znamenat pro české jednotky nebezpečí.

Stroj s rozpětím křídel přes tři metry je schopen podle Vladana Ševčíka z české armády zůstat ve vzduchu až 22 hodin, během hodiny letu spotřebuje pouze 2,5 decilitru paliva. Operovat může až 100 kilometrů od základny a ve výšce jeden kilometr. Vybaven je kamerou, některé stroje nesou zařízení pro denní, další pro noční vidění. K nošení zbraní uzpůsoben není. Operátoři jsou podle českých vojáků schopni přečíst díky kamerám poznávací značku automobilu z výšky 500 metrů.

Příprava k letu trvá hodinu

Příprava stroje k letu trvá asi hodinu, poté je umístěn na odpalovací zařízení. K obsluze dronu jsou během jedné směny potřeba čtyři lidé. Všichni byli vycvičeni v Americe. Dron přistává díky lanovému systému, který se dá vztyčit až do výšky několika desítek metrů. Na konci každého křídla je umístěn hák, který se zachytí o lano, na kterém přístroj zůstane viset.

„Jsem tímto partnerstvím velmi potěšen. Myslím, že to bude velmi užitečný systém,“ řekl k projektu americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro, který za českými vojáky přiletěl společně s Bečvářem. Zároveň pochválil český personál, který je podle něj na velmi vysoké úrovni. Podle Petra Šnajdárka z generálního štábu musí mít piloti ScanEaglu podobné znalosti jako piloti klasických letadel.

Podle Bečváře bude ScanEagle po návratu z Afghánistánu zařazen do brigádního úkolového uskupení. Použit také může být třeba při živelných pohromách.