Costa Concordia se chystá na cestu do Janova, kde ji sešrotují
Trasu dlouhou 280 kilometrů urazí plavidlo asi za 72 až 96 hodin, v cíli by tedy podle plánu mělo být 24. července. Zvlášť důležité jsou však pro akci povětrnostní podmínky, protože vrak neustojí vlny vyšší než 2,6 metru. Na vrak již bylo řipevněno všech 30 plovoucích kontejnerů, které mají loď udržet na vodní hladině. Na posledních detailech před zahájením přepravy nyní pracuje 300 techniků.
„Budu dohlížet jako policista na to, aby odtažení vraku lodi Costa Concordia nepoškodilo životní prostředí,“ slíbil italský ministr životního prostředí Gian Luca Galletti. Havarovanou výletní loď bude do cílového přístavu doprovázet deset plavidel. Dvě lodě budou vrak táhnout, dvě jiné lodě budou k dispozici pro případ nouze. Další plavidla budou připravena zasáhnout, pokud by došlo k nějaké události ohrožující životní prostředí.
Výletní loď Costa Concordia |
Před Costou Concordií popluje loď s mořskými biology, kteří mají zajistit, aby se příliš blízko ke konvoji nedostali delfíni. Costa Concordia bude totiž proplouvat i chráněným mořským územím mezi Sardinií a ligurským a toskánským pobřeží, které je známo hojným výskytem delfínů a dalších mořských tvorů.
Uzavřen i vzdušný prostor
Plavidla pobřežní hlídky a policie se zase postarají o to, aby se k transportovanému vraku nepřiblížil nikdo nepovolaný. Uzavřen bude v dané oblasti v době akce i vzdušný prostor. Média se budou muset spokojit s oficiálními zprávami, fotkami a videozáznamy.
Costa Concordia havarovala v noci z 13. na 14. ledna 2012 u ostrova Giglio v Tyrhénském moři, který je od břehů Itálie vzdálen jen 16 kilometrů. Plavidlo s více než 4200 lidmi na palubě se příliš přiblížilo pevnině a po srážce s útesem začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. U soudu se za havárii zodpovídá kapitán lodi Francesco Schettino.