Doprava budoucnosti: Londýn představil projekt cyklistických superdálnic

Cyklistika v Londýně zatím není příliš bezpečná (ilustrační foto)

Cyklistika v Londýně zatím není příliš bezpečná (ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz

Londýn zatím zrovna nepatří nepatří mezi města vhodná pro cyklistiku. To se ale pozvolna mění. Architekti ze známého studia Foster + Partners proto přišli s elegantním řešením v podobě cyklistické sítě SkyCycle.

Dlouhodobě problematická doprava v Londýně se začala v poslední době měnit. Už do roku 2003 mají řidiči zpoplatněný vjezd do centra, auta, která nevypouštějí tolik emisí, mají přednost. Město však nezapomíná ani na cyklistiku, přestože na ni v přelidněné metropoli nezbývá tolik místa.

Už v roce 2010 přišel populární starosta Boris Johnson s návrhem vytvořit v Londýně takzvané cyklistické superdálnice. Jeho návrh posunulo do další fáze známé architektonické studio Foster + Partners, které nedávno představilo projekt cyklistických stezek s názvem SkyCycle.

Vizualice projektu SkyCycle

V podstatě jde o cyklistické estakády vybudované nad již existujícími trasami příměstské železnice. Tvůrci uvádějí, že speciální mostní konstrukce by měla na každé své trase dokázat „odbavit“ až 12 tisíc cyklistů za hodinu. Celkově projekt počítá se sítí o délce 220 kilometrů s dvěma stovkami nájezdů po celém městě.

Projekt SkyCycle v číslech
16 km/h - takovou rychlostí jezdí cyklisté běžně ve městě
24 km/h - tolik by mohli jezdit cyklisté ve SkyCycle
20 let - tak dlouho by měla trvat stavba SkyCycle
29 minut - o tolik by se měla zkrátit doba jízdy
12 000 - tolik cyklistů by měl projekt odbavit za hodinu
5,8 milionu - tolik Londýňanů by mohlo SkyCycle využívat
220 milionů - tolik liber by stát první úsek o délce čtyři míle

Argumenty pro SkyCycle: cena a bezpečnost

Argumentem architektů je především cena. Vybudování cyklistické superdálnice by údajně vyšlo mnohem levněji než vybudování nových silnic a tunelů. Dalším argumentem je bezpečnost. Zájem o cyklistiku v Londýně neustále roste. S tím ovšem roste také počet nehod.

„Chceme-li zlepšit kvalitu života Londýňanů a podpořit novou generaci cyklistů, musíme klást důraz především na bezpečnost,“ uvedl šéf firmy Normal Foster deníku DailyMail.

V současné době je návrh Foster + Partners prezentován nejrůznějším dopravním úřadům v Londýně. O tom, zda se někdy podaří celý projekt realizovat, zatím není rozhodnuto. Případná výstavba první fáze – konkrétně čtyřmílového úseku z východního Londýna na Liverpool Street Station – by podle propočtu vyšla na 220 milionů liber.

Cyklistika v Londýně
Obliba jízdy na kole v posledních deseti letech stoupla v Londýně o 70 procent. Počet cyklistů na hlavních silnicích vzrostl od roku 2003 o 173 procent. Cyklisté se však stávají často oběťmi dopravních nehod. Počet nehod vzrostl v letech 2006 až 2011 o polovinu. Cyklistika představuje jen dvě procenta denních cest, ale 20 procent úmrtí a vážných nehod na silnicích.

Ekologické vejce nad Temží