Evropští výrobci a dealeři drog inovují

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Podle letošní zprávy Europolu a Evropského střediska pro monitoring drog a drogové závislosti je trh na starém kontinentě mnohem složitější než dříve. Vznikají nové drogy, dealeři používají rozmanitější cesty, zločinecké gangy spolu více spolupracují a v marketingu a prodeji hraje velkou roli internet. Jednoduše řečeno: trh podle zprávy nabírá novou dynamiku a prochází inovacemi.

Na první pohled se toho příliš nezměnilo. Nejoblíbenější evropskou drogou zůstává marihuana. „Mimo to nějaký kokain a amfetaminy, které jsou široce dostupné, ale konzumované v mnohem menším objemu,“ popisuje analytik střediska Laurent Laniel.

Konzumace heroinu je na ústupu. Jeho úpadek odborníci přičítají lepším kontrolám tradičních pašeráckých tras, ale především pověsti drogy spodiny spojené s šířením AIDS. Amfetaminy podle nich naopak skvěle vyhovují západní kultuře soustředěné na výkon.

V Evropě stále končí narkotika z celého světa. Kokain z Kolumbie, Bolívie a Peru se do ní dostává přes Argentinu či Brazílii, Karibik a Afriku. Heroin pochází z Afghánistánu, Pákistánu či Íránu. Některé cesty ale nejsou tak dlouhé, celkovým trendem je vyrobit drogu co nejblíže konzumentovi. Evropa se tak stala jedním z největších šlechtitelů a producentů marihuany.

Co se týče metamfetaminu, čili pervitinu, jeho výroba se z Česka a Slovenska rozšířila i do zemí, kde byla dříve poměrně nízká. Droga se také vyváží do východní Asie. Turecko, tradičně spojené s pašováním heroinu, se proto v posledních pár letech stalo důležitým tranzitním místem pro metamfetamin. Jen od roku 2006 se v Evropě a Turecku zabavené množství drogy šestinásobně zvýšilo.

Podle expertů se mění i způsoby přepravy. „Zaznamenali jsme využívání zákonných komerčních možností transportu jako kontejnerů, letadel, kurýrů a poštovních služeb. To umožňuje převážet drogy mnoha kanály a ztěžuje jejich vystopování,“ tvrdí šéf Europolu Rob Wainwright.

Novým trendem jsou také mobilní výrobny drog. Jde přitom o speciálně a často velmi profesionálně vybavené kamiony či dodávky, které umožňují takřka okamžitý start produkce v místě, kde je potřeba. A také její rychlé ukončení.