Google chystá agresivní kampaň proti evropským politikům

Služby Googlu zasáhl rozsáhlý výpadek: Chyba není na vaší straně (20.8.2020)

Služby Googlu zasáhl rozsáhlý výpadek: Chyba není na vaší straně (20.8.2020) Zdroj: Reuters

Evropští politici chystající se omezit moc technologických gigantů se zřejmě stanou terčem kampaně ze stran těchto firem. Plánuje ji společnost Google, a to zejména proti francouzskému eurokomisaři pro vnitřní trh Thierry Bretonovi a dalším představitelům Evropské komise, kteří připravují novou legislativu, jež má zmírnit vliv těchto technologických firem. O plánech Googlu píše server Info.cz s odvoláním na uniklé firemní dokumenty, které zveřejnil deník Financial Times.

Google Bretona považuje za jednoho z hlavních propagátorů rozdělení velkých technologických společností, které v současnosti na trhu mají monopolní postavení. Firma v citovaném dokumentu stanovuje dvouměsíční strategii, která má odstranit „nepřiměřená omezení podnikání Googlu a resetovat politický příběh“ kolem navrhované legislativy.

Google v prezentaci, o níž poprvé informoval francouzský magazín Le Point, hovoří i o zvýšeném tlaku na Bretona a oslabení podpory legislativy, která by měla být představena v prosinci. Z popisu Financial Times je zjevné, že americká společnost chce používat podobné metody, ke kterým sáhla už při svém boji proti reformě autorského práva na internetu, jež nakonec po velkých bojích prošla.

Tehdy Google využíval i některých neziskových organizací, z nichž některé v podstatě sám provozoval. V tomto případě hovoří o prosazování dvou argumentů, kterým museli politici čelit i v případě reformy autorského práva. I tentokrát firma bude nejspíš tvrdit, že legislativa omezuje potenciál internetu. Na druhou stranu chce bojovat proti předpokladu, že „regulace internetových gigantů nebude Evropany nic stát“.

Google podle dokumentů hledá významné spojence. V minulosti takto působila celá řada startupů či technologických firem. Tentokrát firma hovoří o zapojení velkého „hotelového“ portálu Booking.com. „Jestli mě to překvapuje? Ve skutečnosti ani ne,“ reagoval Breton a doplnil, že je „tentokrát odhodlán ještě více než v minulosti udělat správnou věc“.

Podle Karana Bhatii, což je v podstatě druhý nejvýše postavený lobbista Googlu, má firma obavy o rostoucí potřeby evropských spotřebitelů a firem. „V tomto výjimečném roce lidé a firmy žádají více, nikoliv méně, od technologií a technologických firem,“ uvedl.

Autor je šéfredaktorem serveru Info.cz.