Google zaplatí mediálním firmám za využívání obsahu miliardu dolarů | E15.cz

Google zaplatí mediálním firmám za využívání obsahu miliardu dolarů

ČTK

Americká společnost Google v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (22,9 miliardy korun) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Oznámil to šéf mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai. Je to poprvé, co firma jasně řekla, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit. Google v červnu nastínil, že se k takovému kroku chystá.

Tvůrci zpravodajství, v čele s evropskými mediálními skupinami, vedou s Googlem ohledně plateb za využívaní obsahu spor už mnoho let. Google je nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem s největším podílem na světovém trhu.

Google spustí službu Google News Showcase nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu Alphabet uzavřel partnerství s dvěma desítkami vydavatelských firem, mimo jiné se zpravodajským serverem Der Spiegel nebo s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii Google spolupracuje například s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.

Později Google tento svůj produkt uvede také v Belgii, Indii, Nizozemsku a v dalších zemích, uvedl šéf Alphabetu. V Argentině, Austrálii, Británii, Brazílii, Kanadě a v Německu přistoupilo k partnerství kolem dvou stovek vydavatelských firem.

„Tento finanční závazek, dosud náš největší, zaplatí vydavatelům tvorbu a výběr vysoce kvalitního obsahu,“ napsal na blogu Pichai. Nový produkt se podle něj od těch předchozích liší v tom, že zprávy budou vybírat i prezentovat smluvní partneři.

Produkt vychází z licenčních smluv, které Google v červnu uzavřel s některými mediálními skupinami v Austrálii, Brazílii a v Německu a na něž zatím vlažně reagovalo evropské vydavatelské sdružení European Publishers Council (EPC).

Google dál vyjednává s francouzskými vydavateli, kteří patří mezi jeho nejhlasitější kritiky. Austrálie se pak snaží Google a Facebook přinutit k tomu, aby se podělily o tržby z reklamy.

V České republice Google podle dřívějších informací s žádným vydavatelem nejedná a zřejmě čeká na transpozici evropské směrnice. Unie vydavatelů v červnu, kdy Google své plány teprve formuloval, nechtěla informaci oficiálně komentovat. Podle tehdejšího sdělení výkonného ředitele Václava Macha jde ale o první dobrý signál, že Google pochopil, že nemůže donekonečna udržet v chodu svůj obchodní model postavený na komerčním využívání obsahu vydavatelů, za který jim neplatí, ani se přiměřenou měrou nedělí o výnosy ze své komerční činnosti.

„Doufáme, že brzy budeme tento nástroj moci rozšířit i do dalších zemí, avšak na konkrétní datum je nyní příliš brzy,“ uvedla mluvčí českého Googlu Alžběta Houzarová.

Společnost Google se už roky snaží odrážet požadavky vydavatelů zpravodajství po celém světě, aby za použití jejich obsahu platila. Mezi její největší kritiky patří mediální společnosti z Evropy.

Mateřská společnost Alphabet v letošním prvním pololetí vykázala čistý zisk 13,8 miliardy dolarů (316 miliard korun). Zisk tak klesl z 16,6 miliardy dolarů v první polovině loňského roku. Za celý loňský rok firma vydělala 34,3 miliardy dolarů (786 miliard korun).

V letošním druhém čtvrtletí vykázala společnost první pokles tržeb ve své historii. Na její příjmy z reklamy totiž měla negativní dopad koronavirová krize. Tržby se ve druhém čtvrtletí meziročně snížily o dvě procenta na 38,3 miliardy dolarů.

Autor: ČTK
 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!