Indii ochrání stíhačky vlastní výroby

Stíhačka Tejas

Stíhačka Tejas Zdroj: profimedia.cz

Indické deníky hodnotí právě skončený letecký veletrh Aero India jako zklamání. Nepřijely celebrity, ve vzduchu předvádělo své kousky příliš málo stíhaček, čtveřice akrobatů Ruští rytíři měla dvoudenní zpoždění. Letos navíc v Bangalore nebyl podepsán jediný důležitý kontrakt, stěžují si komentátoři.

V záplavě zklamaných zpráv ale zanikla jedna pro Indii velmi příznivá: druhá nejlidnatější země už umí vyrábět vlastní bojové stroje – a přitom je největším dovozcem zbraní na světě. Četa indických vojáků, která se po laně spustila z útočné helikoptéry Rudra, kompletně navržené a vyrobené v Indii, u diváků vyvolala hotové pozdvižení. Když se o několik okamžiků později z ranveje s lomozem odlepila indická stíhačka Tejas, obecenstvo vřeštělo nadšením.

Ve vlastenecké euforii z indického stroje publikum na chvíli zapomnělo, jaké má vývoj tohoto bojového letounu zpoždění.

Program lehkého bojového letadla, jak byl původně nazván, začal už v osmdesátých letech. Prototyp vzlétl až v roce 2001, nyní probíhají zkoušky. Indická armáda by měla Tejas zařadit do svého arzenálu až někdy v roce 2015. Letectvo jich prý koupí přes dvě stovky, padesátku si vezme námořnictvo.

To ale neznamená, že se Indie začne spoléhat výhradně na vlastní letectvo. Dillí je krůček od podpisu smlouvy s francouzskou firmou Dassault Aviation, která má dodat 126 stíhaček Rafale v hodnotě deseti miliard dolarů.

Deset největších dovozců zbraní v letech 2007 až 2011Deset největších dovozců zbraní v letech 2007 až 2011 | E15

Vrtulníků Rudra hodlá indická armáda koupit 54, uvedl deník Business Standard. První kusy do své výzbroje slavnostně převzala od výrobce právě na veletrhu. Rudra je vylepšená verze vrtulníku Dhruv. Jak stíhačku Tejas, tak helikoptéru Rudra vyrábí firma Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Dalším domácím výrobkem, který se na veletrhu představil, byl systém včasného varování.

Indie je v současnosti největším čistým dovozcem zbraní na světě – připadá na ni deset procent ze všech prodaných zbraní. Miliardová země se snaží modernizovat arzenál, který je zastaralý zejména ve srovnání s Čínou, velkým indickým rivalem.

Bangalore a stát Karnataka nehostí aerosalon Aero India náhodou. Právě tady byly v roce 1940 položeny základy indického leteckého průmyslu, když vznikla firma HAL. V Karnatace teď sídlí řada dodavatelů, více než čtvrtina dílů se vyrábí právě v tomto hi-tech státu, jenž popírá klišé o chudé a zaostalé Indii.

Z našeho pohledu je zajímavé, že se na aerosalonu představila i česká akrobatická letka Flying Bulls na strojích Zlín 50XL. Světové letecké události se zúčastnilo přes sedm stovek vystavujících z celkem 27 zemí.