Jižní Koreu zaplavují „řidičákoví turisté“ z Číny

Provoz v Soulu

Provoz v Soulu Zdroj: CC BY 2.0: tylerdurden1

Čínské turisty už do Jižní Koreje nelákají jen opulentní nákupní domy v Soulu. Stále více jich do země přijíždí, aby navštívili místní autoškoly.

Od loňského zpřísnění podmínek pro zisk řidičského průkazu musí Číňané absolvovat 78 hodin výuky za cenu okolo 4000 juanů (necelých 13 tisíc korun). Teprve poté jsou připuštěni ke zkouškám, které mnozí nesloží. Aby se předešlo podvodům, žáci musí příchod na jednotlivé lekce potvrdit pomocí zařízení, které jim sejme otisky prstů.

Jižní Korea se vydala opačným směrem, když zisk řidičáku v červnu 2011 značně zjednodušila. Zcela nezkušení řidiči mohou oprávnění získat už po 13 hodinách výuky, navíc za dvě třetiny čínských cen. Ti, kteří zvládnou jet rovně alespoň 50 metrů a zvládnou rychle zastavit, ale mohou přeskočit teoretické lekce a oprávnění obdržet během jediného dne. Cena pak bývá ještě výrazně nižší. Po návratu do Číny pak novopečené řidiče čeká jen návštěva úřadu, který jim na základě korejského dokladu vystaví čínský řidičský průkaz.

Počet Číňanů, kteří získali jihokorejský řidičský průkaz, díky tomu rychle roste. Zatímco v roce 2011, kdy došlo ke změně podmínek, jich bylo 7064, loni toto číslo vystoupalo na 24 687. Podle Parka Čong-ila, manažera autoškoly na předměstí Soulu začal počet „řidičákových turistů“ růst v roce 2012, výrazný skok ale nastal až loni v srpnu, poté, co Peking zavedl přísnější zkoušky, řekl deníku Financial Times.

Navzdory přílivů čínských žáků se ale jihokorejským autoškolám nevede nejlépe. Kvůli tomu, že stát zkrátil povinnou dobu výuky, čímž vznikl tlak na snížení cen, od zavedení změn skončilo 50 z dřívějších 430 autoškol v zemi. Příliš nepomohlo ani to, že mnoho novopečených řidičů má nyní zájem o dodatečné lekce.