Kohout: Diplomacie by měla mapovat poptávku na zahraničních trzích

Ministr zahraničí Jan Kohout

Ministr zahraničí Jan Kohout Zdroj: ctk

Ministerstvo zahraničí by podle jeho šéfa Jana Kohouta mělo nově mapovat poptávku a její trendy na zahraničních trzích, aby tomu čeští investoři mohli přizpůsobit svou nabídku. Kohout to uvedl při představení dlouhodobých priorit české ekonomické diplomacie.

Resort by měl „provádět analýzy trhů, perspektiv a trendů a mít včasnou informovanost o tom, které teritorium může a bude co požadovat, a na to reagovat“, řekl Kohout. Připomenul také dohodu s ministerstvem obchodu na vytvoření sítě jeho zástupců a jejich spolupráci se zastupitelskými úřady.

Rozvojovou spolupráci je třeba podle priorit ministerstva posunout ke tvorbě pracovních míst v rozvojových zemích prostřednictvím návratných investic českých firem.

Jako příklad ministerstvo uvedlo kontrakt na výstavbu pivovaru v Etiopii, který za půl miliardy korun postaví královéhradecká firma ZVU Potez. Rozjednány jsou podle Kouhouta i další projekty v afrických zemích v oblasti potravinářství, energetiky či obranného průmyslu.

Ministr rovněž uvedl, že se v návrhu rozpočtu na příští rok podařilo vyjednat 150 milionů korun navíc na ekonomickou diplomacii. Oslabení kurzu koruny vůči euru po zásahu ČNB bude ale ministerstvo připraveno o 180 milionů korun. Varoval proto před možným dalším snižováním výdajů svého úřadu.

Přebytek zahraničního obchodu roste
Český vývoz loni poprvé v historii překonal hranici tří biliónů korun. Na výsledku se ve výraznější míře podílely i vývozy do zemí mimo Evropskou unii. Za letošní leden až říjen byl zahraniční obchod v přebytku 306,5 miliardy korun, což představovalo meziroční zvýšení o 39,9 miliardy korun.

Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček poukázal na nový projekt, na kterém se s jeho asociací podílí ministerstvo zahraničí a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

Vznikl v rámci programu Eurasia a je zaměřen na zmapování možností na trzích v postsovětských zemí s výjimkou Ruska a Pobaltí. „To jsou přesně trhy, kam malé a střední firmy mají šanci v příštích letech poměrně solidně exportovat,“ uvedl Havlíček.

Miroslav Lajčák: Klasické diplomacii odzvonilo