Moderní umění. Galerie místo obrazů vystavují vejce a avokáda

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Jak přilákat do galerií mladou generaci? Stačí začít vystavovat jídlo. Jenže ne jen tak ledajaké. Kachna se zelím ani jahodové knedlíky totiž moc parády neudělají, i když by se jednou také mohly stát objekty hipsterské retro vlny. Kdo chce dnes prorazit ve výstavnictví, měl by se zaměřit zejména na tyto druhy potravin: avokádo, vejce, zmrzlinu, vafle či pizzu. 

A pokud je mu i tento výčet krátký, stačí se zastavit v nejbližším bistru na „jedno“ neboli flat white a pozeptat se, co si právě nejvíce hostů objednává v neděli mezi desátou a dvanáctou dopolední k snědku. Ale vážně, nejedná se o vtip. Ve Spojených státech už takové výstavy skutečně existují a začíná jich být plný Instagram. Například návštěvníci Snídaňového sálu v Salt Lake City se rádi nechávají zvěčnit u obřího zářivého smaženého vejce nebo s masivní miskou cereálií.

Zvláště vejce pak mají svou vlastní fanouškovskou základnu a tedy i další zcela samostatné muzeum The Egg House. Svět potravin má však zcela jasnou celebritu, kterou je avokádo.

Aby se pohledem na něj a jeho různá zpracování mohlo pokochat co nejvíce lidí, vznikla mobilní výstava Guaclandia, která se přes léto projela po USA. Kurátor této výstavy popsal její obsah jako všechno avokádové. V praxi toto jednoduché poselství vypadá jako autobus s avokádovou pop-art stěnou, tematickým posezením, retro arkádovými hrami a dalšími zábavními položkami, které prý oslavují avokádo nejen jako jídlo, ale hlavně jako kulturní fenomén.

Výstavy nejspíše budou žít tak dlouho, dokud se tyto „kulturní fenomény“ nestanou minulostí – a poté je někdo za třicet let nevytáhne, aby si užily své druhé kolo slávy. U jedné z výstav však reálně hrozí, že nebude příliš dlouho k vidění. Jedná se o exhibici zmrzlin. Tam je zájemcům doporučeno spěchat.