Na německém nádraží testují obchod budoucnosti: Plně digitalizovaný, bez obsluhy a zavírací doby

Na nádraží v německém Renningenu otevřeli první plně digitalizovaný obchod. Je bez obsluhy, vše lze jednoduše objednat v aplikaci v telefonu. Obchod zatím nabízí na tři stovky položek, které vydává automat.

Na nádraží v německém Renningenu otevřeli první plně digitalizovaný obchod. Je bez obsluhy, vše lze jednoduše objednat v aplikaci v telefonu. Obchod zatím nabízí na tři stovky položek, které vydává automat. Zdroj: Veronika Jonášová

Na nádraží v německém Renningenu otevřeli první plně digitalizovaný obchod. Je bez obsluhy, vše lze jednoduše objednat v aplikaci v telefonu. Obchod zatím nabízí na tři stovky položek, které vydává automat.
Na nádraží v německém Renningenu otevřeli první plně digitalizovaný obchod. Je bez obsluhy, vše lze jednoduše objednat v aplikaci v telefonu. Obchod zatím nabízí na tři stovky položek, které vydává automat.
Na nádraží v německém Renningenu otevřeli první plně digitalizovaný obchod. Je bez obsluhy, vše lze jednoduše objednat v aplikaci v telefonu. Obchod zatím nabízí na tři stovky položek, které vydává automat.
V Německu také testují samoobslužné digitální minimarkety budoucnosti, od listopadu 2020 fungují obchody nazvané Teo od společnosti Tegut.
V Německu také testují samoobslužné digitální minimarkety budoucnosti, od listopadu 2020 fungují obchody nazvané Teo od společnosti Tegut.
7
Fotogalerie

Člověk cestuje vlakem, před odjezdem si potřebuje něco koupit, ale v obchodě je fronta, která jej odradí, protože kvůli ní nemusí stihnout spoj. V Německu vymysleli, jak tomu do budoucna předejít. Na nádraží v Renningenu na jihozápadě země otevřeli první plně digitalizovaný obchod – bez front a obsluhy, kde lze vše jednoduše objednat v aplikaci v telefonu.

Renningen patří do projektu Deutsche Bahn takzvaných „nádraží budoucnosti“, kde testují různé inovativní technologie, které mají zatraktivnit vlakovou dopravu. „Cílem je přimět lidi, aby více cestovali vlakem jakožto ekologickým prostředkem,“ říká mluvčí německých drah pro jihozápad Carmen Göbel.

V zemi už funguje celkem 16 takových nádraží. A jen do nádraží v Renningenu už německé dráhy investovaly přibližně 700 tisíc eur, tedy asi 19 milionů korun.

Supermarket v Renningenu otevřely Deutsche Bahn ve spolupráci s řetězcem Edeka Südwest. Cestujícím nabízí aktuálně tři stovky produktů. Minimarket však chce ještě letos postupně nabídku rozšiřovat až na osm set položek.

Zboží v obchodě místo obsluhy vybírá mechanický systém s robotickou technologií, který požadované artikly následně vydává. Je to v podstatě takový velký nákupní automat. Zákazníci si produkty objednávají a platí prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Případně můžou použít automat u vchodu.

Podívejte se, jak to v prvním digitálním nádražním obchodě vypadá (video je v němčině, pozn. red.):

„Naši cestující chtěli mít lepší nákupní možnosti a jsem rád, že jim můžeme toto přání splnit prostřednictvím digitálního obchodu, a zároveň tak otestovat celostátní jedinečný koncept,“ uvedl obchodní ředitel Deutsche Bahn Station & Service Tobias Boppré, který má na starosti prodejny ve stanicích na jihozápadě Německa.

Cestující zde seženou potraviny, chlazené produkty nebo drogerii. V zemi jde o první zcela digitalizovaný „nádražní obchod“, supermarkety bez obsluhy tu však nejsou úplnou novinkou. Od listopadu 2020 funguje v Německu už síť nazvaná Teo, první samoobslužné minimarkety od společnosti Tegut.

Jde o supermoderní malý obchod, který zvenku připomíná spíše karavan, ovšem o rozloze 50 metrů čtverečných. Podle webových stránek společnosti Tegut v sobě projekt snoubí moderní koncepty hned v několika směrech. Kromě technologického pokroku sází taky na ekologii a trvalou udržitelnost: stavba je ze dřeva a na její střeše je divoká louka jakožto lákadlo pro včely. Sortiment se tak přirozeně zaměřuje hlavně na bio produkty.

Bezobslužné obchody už poměrně úspěšně fungují v Asii nebo v USA. V České republice zatím tento koncept zkouší řetězec Makro Cash & Carry, který novinku v podobě samoobslužných brán, které odbaví celé vozíky, představil loni ke konci roku.