Správa železnic postaví „nové“ hlavní nádraží. Oprava Fantovy budovy spolkne stamiliony

Fantova budova dostane nový kabát.

Fantova budova dostane nový kabát. Zdroj: CC BY-SA 4.0: Tiia Monto; Wikimedia

Rekonstrukce fasády skončí v létě, v dubnu naopak začne rekonstrukce vnitřních prostor.
Fantova kavárna
Rekonstrukce Fantovy budovy na hlavním nádraží.
Studie zastropení odbavovací haly
5
Fotogalerie

Budovy největšího českého nádraží a klíčového železničního uzlu projdou zásadními změnami. Zatímco zevnějšek historické Fantovy budovy je již téměř opraven – hotovo má být v červnu – náročnější práce uvnitř, jež částečně omezí průchodnost budovy, začnou v dubnu. Správa železnic, která v únoru vypíše na rekonstrukci zakázku, očekává za první ze dvou fází prací účet ve výši dvou set milionů korun. Náklady druhé fáze teprve vyčísluje.

Kompletní rekonstrukce vnitřních prostor, kterou SŽ původně chtěla odstartovat v únoru, naváže na probíhající dvousetmilionovou opravu fasády a střechy historické budovy, jež je zároveň největší secesní památkou v Česku. V první etapě se osvěžení dočkají rozsáhlé historické sály a jejich zázemí v severní části. Zbylé prostory projdou rekonstrukcí ve druhé fázi.

„Ukončení první etapy předpokládáme v první polovině příštího roku. Dojde v co největší možné míře k obnově a zachování historických prvků a celkové historické podoby prostor Fantovy budovy a navrácení původního významu objektu,“ uvádí mluvčí SŽ Nela Friebová.

Vzhledem k historické hodnotě budovy bude SŽ investor na práce přísně dohlížet, stejně jako orgány státní památkové péče. I proto již dříve proběhl stavebně-historický průzkum.

„V rámci stavebních prací v prvním podzemním podlaží Fantovy budovy v severní části, na úrovni podchodů Nové odbavovací haly, bude na nezbytně nutnou dobu omezena průchodnost této části podchodu. Nebude však úplně přerušen provoz. Po celou dobu prací bude průchodnost zajištěna,“ dodává Friebová.

Správa nyní finalizuje zadávací dokumentaci pro výběr zhotovitele rekonstrukce. Svou představu o nové podobě nádražní budovy naznačil šéf SŽ Jiří Svoboda v dřívějším rozhovoru pro deník E15: „Mohli bychom zde vytvořit kulturně-společenský projekt. Není to místo pro fastfood, jsou tam velké sály. Komerční věc není vždy výhrou pro tyto prostory. Byl bych nerad, kdyby takto vzácná architektura propadla rychlému občerstvení.“

Zrekonstruované prostory chce správa využívat ke společenským účelům, například ke koncertům nebo konferencím, část by měla sloužit jako moderní salonky pro cestující čekající na vlak.

Správa kromě vnějšku a vnitřku Fantovy budovy zrekonstruuje také zastropení Nové odbavovací haly hlavního nádraží, do níž mohou cestující vcházet například z Vrchlického sadů alias ze „Sherwoodu“.

Poslední rekonstrukce této budovy v hodnotě 800 milionů korun proběhla přitom relativně nedávno, v roce 2011. Dokončila ji italská firma Grandi Stazioni. Práce ale nestihla v termínu, především je ale odvedla nekvalitně. Na zjištění SŽ upozornil server Zdopravy.cz. Už po deseti letech je tak zapotřebí další kompletní oprava.

Rekonstrukce se tak musí opakovat, náklady dosáhnou stovek milionů. „Předpokládáme ji v období let 2024 až 2026. Součástí budou kompletní zastropení, dispoziční změny v interiéru, vytvoření klidové zóny na střeše, která nahradí stávající parkoviště či vybudování přechodu přes magistrálu v ose Fantovy budovy. Prostory v hale budou částečně uzavřeny,“ říká Friebová. Správa nyní zpracovává záměr projektu, jenž vychází z koncepční architektonické studie.

Celkem letos SŽ vloží do oprav výpravních budov 1,75 miliardy korun. Nový kabát by měly dostat také památkově chráněné budovy v Plzni, Táboře či v Písku.