Najímejte dlouhodobě nezaměstnané, přesvědčuje Obama firmy

Prezident USA Barack Obama

Prezident USA Barack Obama Zdroj: CTK/AP

Obamovi se zatím nepodařilo přesvědčit Kongres, aby podporu v nezaměstnanosti brali i letos lidé, kteří jsou bez práce déle než půl roku. Zrušení této podpory se loni týkalo 1,6 milionu Američanů. Tento počet by se do konce letošního roku mohl zvýšit až na 4,9 milionu lidí, protože i ve zlepšující se americké ekonomice práci nejhůře shánějí dlouhodobě nezaměstnaní.

Americký prezident Barack Obama se sešel s řediteli dvaceti velkých amerických korporací v rámci snah své administrativy o snížení počtu dlouhodobě nezaměstnaných. Obama také vydal nařízení, podle něhož federální úřady nesmějí při najímání zaměstnanců diskriminovat dlouhodobě nezaměstnané.

„Je to krutá, bezvýchodná situace,“ řekl Obama po setkání. „Čím déle jste nezaměstnaní, tím se zdáte být méně zaměstnatelní.“ Na schůzce byli vedoucí představitelé firem jako je eBay, Boeing, Bank of America, McDonald's a Marriott International. Patří mezi asi 300 společností, které se zavázaly při najímání nových zaměstnanců zaměřit se na lidi, kteří jsou bez práce déle než šest měsíců.

„Jen proto, že jste nějakou dobu bez práce, neznamená, že neumíte tvrdě pracovat,“ řekl Obama. „Znamená to jen, že jste měli smůlu nebo jste pracovali v nesprávném odvětví nebo žijete v oblasti, kde je oživení pomalejší než jinde,“ dodal.

Podle Obamova hlavního ekonomického poradce Genea Sperlinga by nezaměstnanost, která je teď na úrovni 6,7 procenta, mohla klesnout na pět procent, kdyby se podařilo odstranit překážky pro dlouhodobě nezaměstnané.

Bílý dům citoval studii univerzity v Torontu, která potvrzuje předpojatost firem vůči dlouhodobě nezaměstnaným. Torontští vědci rozeslali firmám nabízejícím práci v asi stovce měst 12.000 fiktivních životopisů. Některé životopisy uváděly, že kandidát je nezaměstnaný jen krátce, zatímco na jiných bylo u kandidáta se stejnou kvalifikací, vzděláním a zkušenostmi uvedeno, že je bez práce několik měsíců.

Kandidátům, kteří byli bez práce osm měsíců, se potenciální zaměstnavatelé ozvali o 45 procent méně častěji než krátkodobě nezaměstnaným. „Je to dosti přesvědčivý důkaz toho, že fakt dlouhodobé nezaměstnanosti znamená nevýhodu,“ dodal Sperling.