Žebříček TOP 50 čínských značek je brand studie, kterou vypracovala agentura Millward Brown a která kombinuje finanční údaje čínských firem s názory 35 tisíc čínských spotřebitelů. „Osmdesát procent spotřebitelů mimo Čínu nedokáže zmínit jedinou čínskou značku,“ komentovala výsledky Doreen Wangová z Millward Brown.
Neznámé čínské značky se ale „na radaru“ Evropanů zřejmě brzy objeví, protože dvanáct z nich se už v květnu dostalo na seznam stovky nejcennějších značek světa. Tomu zatím dominuje firma Apple odhadovaná na 153 miliard dolarů (přibližně 2,98 bilionu korun), ale čínský operátor China Mobile už je na dohled - připadlo mu deváté místo. Hodnota značky je oceňována na 53 miliard dolarů.
Deset nejvýznamějších čínských značek |
Právě stoprocentně státní podnik China Mobile je značkou, která vévodí čínské TOP 50 a již nejvíce spotřebitelů považuje za nejcennější. V první desítce jsou další neznámé firmy, většinou z finančního odvětví.
Čínští spotřebitelé dávají stále více přednost domácím frmám před dříve preferovanými globálními značkami. Například mlékárenský gigant Mengniu a jeho rival Yi Li se umístily v první čtvrtině navzdory skandálu s otráveným mlékem před třemi lety. Dnes se jim daří stejně dobře jako třeba švýcarskému Nestlé. Stejně tak technologické firmy jako Sina nebo Baidu získávají oblibu programy šitými na míru přímo Číňanům. Globální firmy tak zjišťují, že lepší než zakládat v Číně firmu je vstoupit do zavedené čínské značky.
Další trend, který studie ukazuje, je pomalý úpadek firem vlastněných státem. Ačkoli v první padesátce jich je pořád většina, jejich hodnota zvolna klesá.