Německé odbory kritizují opožděné zavírání automobilek | E15.cz

Vše o netradičních investicích

Vše o netradičních investicích Vstoupit do speciálu

Německé odbory kritizují opožděné zavírání automobilek

Petr Fischer

Petr Fischer

Pozdě, ale přece. Německé automobilky zavírají své evropské provozy, aby pomohly zastavit šíření nového koronaviru. Po Volkswagenu zavírá výrobní linky i Daimler Chrysler, známý především svými vozy Mercedes-Benz. Podobně jako Volkswagen zavře své evropské závody na čtrnáct dní, a to výrobu osobních, nákladních i užitkových vozů. Doma zůstanou i někteří administrativní pracovníci firmy.

„Tímto opatřením se firma snaží přispět k ochraně svých zaměstnanců, k přerušení infekčního řetězce a šíření pandemie. Zároveň se během této doby bude Daimler připravovat na snížení poptávky a na zajištění finanční síly firmy v tomto období,“ píše se v oficiálním prohlášení společnosti. Daimler není schopen přesněji odhadnout, jak velké budou jeho ztráty, slíbil zatím jen tolik, že v případě redukce svých provozů bude pamatovat na své závazky vůči zaměstnancům. Odstávku výroby plánují i další automobilky v Německu, mimo jiné Opel a závody společnosti Ford v Kolíně nad Rýnem a v Saarlouis.

To, že přerušení výroby v německých automobilkách vzhledem k vývoji pandemie přichází zbytečně pozdě, neříká jen část odborné veřejnosti, ale například sami zaměstnanci Volkswagenu, kam patří i výrobní závody značky Audi, které o víkendu na dva týdny zavírají výrobní provozy nejen v Ingolstadtu, Neckarsulmu, ale i v Belgii, Mexiku a v Maďarsku.

Odborová rada společnosti Volkswagen vyzvala už dříve vedení firmy k tomu, aby zavřela své provozy, protože zaměstnanci mají strach z nákazy. „Proč se kvůli pár automobilům navíc, bez jasného vyjádření managementu, musela riskovat nákaza lidí, kteří ji dříve nebo později přinesou domů a přenesou ji na své rodiny,“ ptají se v prohlášení rady, které se nelíbilo, že VW vypne své linky až dnes, což platí také pro výrobu koncernu na Slovensku, ale i v boleslavské Škodě Auto.

České oceláře čekají krušné časy. Už v dubnu jim klesne odbyt o třetinu, odhaduje Ocelářská unie

Volkswagen má ale proti ostatním evropským výrobcům velkou konkurenční výhodu. Čtyřicet procent objemu jeho výroby momentálně obstarávají jeho čínské kapacity. Po odeznění hlavní vlny epidemie koronaviru v Číně se už rozběhly tamní výrobní závody včetně továren, které vyrábějí pro Volkswagen, jehož zboží pak míří na čínský trh. Po úvodním výpadku prodeje automobilů o 93 procent se v Číně opět zvýšil počet objednávek. 

Volkswagen věří, že lepší situace v Číně pomůže alespoň částečně zmírnit ztráty, které kvůli koronaviru vykáže doma v Německu i ve zbytku silně nakažené Evropy, kde němečtí výrobci prodají 35 procent své produkce. Odborníci zatím odhadují, že celý automobilový trh poklesne o více než jedenáct procent, a s prodlužující se dobou pandemie ztráty dále porostou.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!