Německé odbory kritizují opožděné zavírání automobilek
Pozdě, ale přece. Německé automobilky zavírají své evropské provozy, aby pomohly zastavit šíření nového koronaviru. Po Volkswagenu zavírá výrobní linky i Daimler Chrysler, známý především svými vozy Mercedes-Benz. Podobně jako Volkswagen zavře své evropské závody na čtrnáct dní, a to výrobu osobních, nákladních i užitkových vozů. Doma zůstanou i někteří administrativní pracovníci firmy.
„Tímto opatřením se firma snaží přispět k ochraně svých zaměstnanců, k přerušení infekčního řetězce a šíření pandemie. Zároveň se během této doby bude Daimler připravovat na snížení poptávky a na zajištění finanční síly firmy v tomto období,“ píše se v oficiálním prohlášení společnosti. Daimler není schopen přesněji odhadnout, jak velké budou jeho ztráty, slíbil zatím jen tolik, že v případě redukce svých provozů bude pamatovat na své závazky vůči zaměstnancům. Odstávku výroby plánují i další automobilky v Německu, mimo jiné Opel a závody společnosti Ford v Kolíně nad Rýnem a v Saarlouis.
To, že přerušení výroby v německých automobilkách vzhledem k vývoji pandemie přichází zbytečně pozdě, neříká jen část odborné veřejnosti, ale například sami zaměstnanci Volkswagenu, kam patří i výrobní závody značky Audi, které o víkendu na dva týdny zavírají výrobní provozy nejen v Ingolstadtu, Neckarsulmu, ale i v Belgii, Mexiku a v Maďarsku.
Odborová rada společnosti Volkswagen vyzvala už dříve vedení firmy k tomu, aby zavřela své provozy, protože zaměstnanci mají strach z nákazy. „Proč se kvůli pár automobilům navíc, bez jasného vyjádření managementu, musela riskovat nákaza lidí, kteří ji dříve nebo později přinesou domů a přenesou ji na své rodiny,“ ptají se v prohlášení rady, které se nelíbilo, že VW vypne své linky až dnes, což platí také pro výrobu koncernu na Slovensku, ale i v boleslavské Škodě Auto.
Volkswagen má ale proti ostatním evropským výrobcům velkou konkurenční výhodu. Čtyřicet procent objemu jeho výroby momentálně obstarávají jeho čínské kapacity. Po odeznění hlavní vlny epidemie koronaviru v Číně se už rozběhly tamní výrobní závody včetně továren, které vyrábějí pro Volkswagen, jehož zboží pak míří na čínský trh. Po úvodním výpadku prodeje automobilů o 93 procent se v Číně opět zvýšil počet objednávek.
Volkswagen věří, že lepší situace v Číně pomůže alespoň částečně zmírnit ztráty, které kvůli koronaviru vykáže doma v Německu i ve zbytku silně nakažené Evropy, kde němečtí výrobci prodají 35 procent své produkce. Odborníci zatím odhadují, že celý automobilový trh poklesne o více než jedenáct procent, a s prodlužující se dobou pandemie ztráty dále porostou.