Německo přijde kvůli stávce strojvůdců o dvacet miliard korun

Šéf Německého svazu zaměstnavatelů (BDA) Ingo Kramer už dříve uvedl, že každý den stávky způsobuje německé ekonomice škody zhruba 100 milionů eur (2,7 miliardy korun). Podle Kipara se navíc denní náklady stávky během protestní akce nepřetržitě zvyšují. Podle něj je to dáno tím, že když se stávka prodlužuje, začne mít vliv i na dodavatele těch společností, které jsou protestní akcí postiženy v první řadě.
„Zvyšuje se tak počet podniků, které musejí omezit nebo zastavit výrobu, čímž narůstají denní ztráty,“ řekl Kipar. Podle Spolkového svazu německého průmyslu (BDI) jsou zvlášť ohroženy ocelářský, chemický a automobilový průmysl. Tyto sektory jsou totiž závislé na včasných dodávkách dílů a surovin a na odvozu hotových produktů.
Lidé neodpracují desetitisíce hodin
Mnichovský ekonomický institut Ifo upozornil, že škody pro hospodářství mají i výpadky osobních vlaků. „Jízdní doba do práce a z práce se při stávce prodlužuje o 9,3 procenta,“ uvedl institut. Pracující podle Ifo zameškají denně kvůli stávce přes 90 tisíc pracovních hodin, což znamená hospodářské škody 4,8 milionu eur (130 milionů korun) denně.
Institut Ifo rovněž upozornil, že v době stávky využívá mnoho lidí místo vlaku auta, kvůli čemuž se zvyšuje počet dopravních nehod v průměru o 14 procent. V podobné míře se zvyšuje i množství škodlivých látek vypuštěných do ovzduší, což přispívá ke zvyšování nemocnosti. Oba tyto jevy způsobují ekonomice další náklady, jejich výši ale institut nevyčíslil.
Poškozená pověst
Stávka může podle Kipara v Německu zpomalit hospodářský růst, celkový pozitivní vývoj ekonomiky ale nezvrátí. V dlouhodobém výhledu však podle ekonoma hrozí Německu škody na pověsti, protože by ho zahraniční investoři mohli přestat vnímat jako zemi, v níž se dá bez komplikací podnikat.
Stávka v nákladní dopravě začala v pondělí odpoledne, dnes zastavili práci i strojvůdci osobních vlaků. Protestní akce potrvá do neděle. Strojvůdci stávkují kvůli sporu o výši mezd a délku pracovní doby. Odborový svaz strojvůdců (GDL) rovněž žádá významnější postavení v rámci dopravce Deutsche Bahn.