Měsíčně jim v průměru vyplácejí téměř o deset procent vyšší částku, v průměru 27,18 eur. Vyplývá to z analýzy spotřeby zveřejněné v Berlíně. Výška průměrného kapesného tak překročila dosavadní rekord.
Rodiče a příbuzní na dětech nešetří ani jinak: Celková částka dárků pro jednotlivé dítě, které devítiletí až třináctiletí dostávají například k narozeninám či různým svátkům, oproti předchozímu roku vzrostla o 6,6 procenta v průměru na 210 eur za rok. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu vypracovaného pro berlínské vydavatelství Egmont Ehapa, které se specializuje na vydávání komiksů a časopisů pro mládež.
Kapesné se rozplyne ve sladkostech, komiksech a hračkách
Autoři studie podle předběžných propočtů očekávají, že rodiče a příbuzní letos na kapesné a peněžní dárky vynaloží okolo 2,87 miliardy eur. Oproti roku 2011 by měly vzrůst také výdaje rodičů na dětské oblečení i na nákup mobilů pro potomky.
O kolik vzroste kapesné u konkrétních dětí, záleží zejména na jejich věku. Deseti- až třináctiletí dostávají měsíčně v průměru 34,3 eura, šesti- až devítileté děti jen 18,78 eura. Kapesné dostává také přinejmenším přes polovinu (59 procent) dětí starých od čtyř do pěti let, v průměru si přijdou na 14,26 eura.
Děti ve věku od devíti do třinácti let si podle průzkumu za své kapesné kupují zejména sladkosti (63 procent) nebo komiksy a časopisy (44 procent), nápoje (36 procent) či zmrzlinu (35 procent). Do hraček a her své peníze „investuje“ 27 procent dětí, 19 procent dětí si pořizuje sbírky různých karet či nálepek, 15 procent kartičky s filmovou tematikou. Mobilní telefon musí ze svého kapesného „krmit“ 13 procent dětí.
Děti stále častěji sedí na internetu
Svůj vlastní mobilní telefon má 78 procent devíti- až třináctiletých, ve všech dětských věkových skupinách je to 53 procent. Vlastní smartphon má dokonce 17 procent všech dětských majitelů telefonů.
Poptávka po počítačích a internetu byla po letech bouřlivého růstu nasycena. U věkové skupiny nad šest let stagnuje počet dětí s přístupem na internet na 80 procentech. Obdobná je i situace s připojením k internetu - stejně jako v roce 2011 má zkušenosti s internetem 74 procent dětí.
Knížky malí Němci dosud čtou
Role tradičních médií se podle studie dosud nevytrácí. Stále těžko najdete dítě, které by tu a tam nesáhlo po příběhu v tištěné podobě. Časopisy stále čte 96 procent šesti- až třináctiletých dětí a 91 procent, tedy celkem 6,04 milionu mladých Němců této věkové skupiny čte knihy.
Pro potřeby pravidelného každoročního průzkumu odborníci v únoru a březnu absolvovali přes 2000 rozhovorů s dětmi a mladistvými i jejich rodiči, letos to bylo již podvacáté.