Pád letadla v Rusku byl prý bleskový. Mluví se také o explozi trhaviny

Na místě havárie letounu An-148 zasahují stovky záchranářů. Zatím se jim podařilo najít jen trosky a několik těl obětí. Pátrání stěžuje sněžení a ubývající světlo.

Na místě havárie letounu An-148 zasahují stovky záchranářů. Zatím se jim podařilo najít jen trosky a několik těl obětí. Pátrání stěžuje sněžení a ubývající světlo. Zdroj: Reuters

Trosky ruského letadla An-148, které se v neděli 11. února zřítilo krátce po startu z letiště Domodědovo, při havárii zahynulo všech 71 lidí na palubě
Trosky ruského letadla An-148, které se v neděli 11. února zřítilo krátce po startu z letiště Domodědovo, při havárii zahynulo všech 71 lidí na palubě
Na místě havárie letounu An-148 zasahují stovky záchranářů. Zatím se jim podařilo najít jen trosky a několik těl obětí. Pátrání stěžuje sněžení a ubývající světlo.
Na místě havárie letounu An-148 zasahují stovky záchranářů. Zatím se jim podařilo najít jen trosky a několik těl obětí. Pátrání stěžuje sněžení a ubývající světlo.
Na místě havárie letounu An-148 zasahují stovky záchranářů. Zatím se jim podařilo najít jen trosky a několik těl obětí. Pátrání stěžuje sněžení a ubývající světlo.
11
Fotogalerie

O příčinách dnešní letecké katastrofy, při níž nedaleko Moskvy zahynulo všech 71 osob, které byly na palubě letounu ruské společnosti Saratovské aerolinie, se zatím pouze spekuluje. Ruská média přitom dávají najevo, že jsou otevřené všechny varianty, od technických problémů, přes nepříznivé počasí či selhání posádky, až po explozi trhaviny.

Pátrací skupiny na místě neštěstí zatím podle agentury TASS našly jednu ze dvou černých skříněk, které na palubě letadla pořizují záznam o průběhu letu. Přístroj, jehož údaje nyní budou analyzovat specialisté, nejeví známky poškození.

Řada odborníků na ruských zpravodajských webech upozorňuje, že katastrofa byla blesková. Vede je k tomu mimo jiné skutečnost, že podle dostupných informací posádka nehlásila žádné potíže a nečekaně se odmlčela prakticky v okamžiku, kdy letoun pouhých několik minut po startu zmizel z obrazovek radarů.

"Velký kráter na místě neštěstí může znamenat, že letadlo klesalo neřízeně, vertikálně, aniž by se snažilo o klouzavý sestup," řekl agentuře Interfax místopředseda odborové organizace ruského letového personálu Alfred Malinovskij. Podle Interfaxu je na místě katastrofy kráter hluboký 2,5 metru o poloměru zhruba 17 metrů.

Někteří svědci tvrdí, že stroj už před dopadem na zem hořel a že slyšeli explozi. To vyvolalo spekulace o teroristickém útoku.

"Výbuch ovšem může být nejen důsledkem diverze. Svou roli mohly sehrát i následující faktory: teplota vzduchu něco málo pod nulou, vysoká vlhkost a nanejvýš pravděpodobná námraza. Pokud selhal protinámrazový systém motoru, mohl se do lopatek kompresoru dostat kousek ledu a výsledkem mohl být výbuch, o kterém svědci hovoří," tvrdí Malinovskij.

"Posádka nestačila vyslat nějakou zprávu či nouzový signál, což znamená, že vše se stalo náhle a rychle," uvedl rovněž představitel letových odborů.

Zástupci společnosti Saratovské aerolinie, které letoun patřil, ujišťují, že šlo o moderní, spolehlivý stroj, který neměl technické problémy. Certifikát osvědčující letovou způsobilost stroje byl podle agentury TASS vydán 2. června 2016 a měl dvouletou platnost.

Podle mluvčí Vyšetřovacího výboru Ruské federace, což je obdoba amerického Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI), už byli vyslechnuti zaměstnanci Saratovských aerolinií na letišti Domodědovo, ze kterého havarovaný letoun startoval.

Úřady prý také uvažují o mimořádné kontrole poměrů v aerolinkách, které před časem měly potíže kvůli porušování předpisů, když se zjistilo, že při jednom z letů se v pilotní kabině nacházela nejen posádka.