Paříž dál bojuje se smogem, auta v centru nesmějí k Seině

Ptačí perspektiva. Nejúžasnější pohledy na Paříž jsou z výšky,například z Vítězného oblouku či z Montparnasské věže

Ptačí perspektiva. Nejúžasnější pohledy na Paříž jsou z výšky,například z Vítězného oblouku či z Montparnasské věže Zdroj: Jana Benesovska

Pařížská radnice schválila kontroverzní záměr uzavřít trvale pro automobily silnice vedoucí podél Seiny v centru metropole a zpřístupnit je jen chodcům a cyklistům. Levicové vedení radnice to prosadilo v rámci boje proti vysokému zamoření ovzduší. Pravicová opozice varuje, že tento krok zhorší dopravu po metropoli a poškodí zaměstnance a podniky.

"Jde o historické rozhodnutí, které zruší městskou dálnici, která nemá v centru moderní metropole co dělat," prohlásila starostka Anne Hidalgová. Na prosazení tohoto kroku pracovala 15 let, už jako někdejší členka socialistické opozici na radnici.¨

Její plán počítá s trvalým uzavřením silnice o délce 3,3 kilometru na pravém břehu Seiny, kudy denně projíždělo na 44 tisíc aut. Dosud se zde v posledních letech zastavovala doprava jen v létě. Silnice na levém břehu se stala stálou pěší zónou již dříve.

Vedoucí socialistické skupiny v pařížském zastupitelstvu před lety prohlásil, že chronicky přeplněné pařížské ulice jsou důsledkem politiky podporující bezvýhradně automobilový provoz, kterou pravice vedla v Paříži již od časů prezidenta Georgese Pompidoua. Po něm byla ostatně silnice u Seiny v centru Paříže pojmenována.