Podvody Volkswagenu mají další oběť, provinilý inženýr si odsedí čtyřicet měsíců ve vězení

Volkswagen, ilustrační foto

Volkswagen, ilustrační foto Zdroj: CTK/AP

Volkswagen Passat GT
Volkswagen (ilustrační foto)
Volkswagen Passat GT
4
Fotogalerie

Inženýr německé automobilky Volkswagen James Robert Liang byl za podíl na skandálu kolem falšování testů emisí naftových aut ve Spojených státech odsouzen na 40 měsíců ve vězení a pokutě 200 tisíc dolarů (4,4 milionu korun).

Třiašedesátiletý Liang loni přiznal v této kauze vinu a je první osobou, kterou americké úřady v rámci vyšetřování skandálu obvinily a odsoudily.

Liang měl podle obžaloby spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku. Inženýrům se prý ale nepodařilo vyvinout takový motor, který by splňoval emisní normy a současně i požadavky zákazníků na výkon automobilů. Rozhodli se tedy vytvořit software, který s výsledky měření emisí dokáže manipulovat.

Liangovi hrozilo až pět let vězení a pokuta až 250 tisíc dolarů. Prokurátoři požadovali tři roky vězení a pokutu 20 tisíc dolarů, Liangovi právníci žádali o domácí vězení.

Liang, který pracuje ve Volkswagenu už od roku 1983, se loni přiznal ke konspiraci s cílem podvést americké regulační úřady a zákazníky. Souhlasil i se spoluprací s vyšetřovateli v USA a Německu.

Volkswagen předloni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů. Skandál se týká rovněž zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.