Rusko by mohlo evropským aerolinkám omezit lety přes Sibiř

Zákaz letů přes Sibiř by se mohl dotknout například Lufthansy (viz snímek)

Zákaz letů přes Sibiř by se mohl dotknout například Lufthansy (viz snímek) Zdroj: BriYYZ/flickr

Rusko by mohlo aerolinkám z Evropské unie omezit nebo zcela zakázat lety přes Sibiř. Opatření, které by bylo reakcí na evropské sankce vůči Rusku za jeho postup v ukrajinské krizi, by těmto aerolinkám zvýšilo náklady u letů do Asie. Napsal to dnes ruský list Vedomosti. Podle jeho zdroje o omezení tranzitních letů přes ruské území teď jednají tamní ministerstva dopravy a zahraničí.

List upozorňuje, že zákaz by neměl dopady pouze na evropské letecké společnosti, jako je například Lufthansa, British Airways či Air France, ale i na ruského vlajkového leteckého přepravce Aeroflot. Ten totiž od těchto aerolinek dostává za lety přes ruské území poplatky.

300 milionů dolarů ročně pro Aeroflot

Podle listu Vedomosti inkasuje Aeroflot za přelety zahraničních aerolinek přes Sibiř zhruba 300 milionů dolarů (přes šest miliard korun) ročně. Cena akcií Aeroflotu se po zprávě o možném zákazu propadla o téměř šest procent.

Pro evropské aerolinky by zákaz znamenal delší lety do Asie, což by vedlo k vyšším nákladům na pohonné hmoty a dalším výdajům. Evropské letecké společnosti by tak byly v nevýhodě proti asijským konkurentům, uvedla agentura Reuters.

Podle zdroje listu Vedomosti by zákaz mohl evropské aerolinky během jednoho čtvrtletí připravit o zhruba miliardu eur (téměř 28 miliard korun). Například německá Lufthansa uskuteční denně asi 180 letů, jejichž trasa vede přes Sibiř.

Sankce se dotkly nízkonákladové divize Aeroflotu

Členské státy Evropské unie minulý týden schválily nové hospodářské sankce proti Rusku. Na seznamu sankcionovaných firem se tak ocitl mimo jiné ruský nízkonákladový letecký přepravce Dobroljot, který je divizí Aeroflotu.

Dobroljot o víkendu oznámil, že v důsledku sankcí pozastaví provoz. Tvrdí, že někteří jeho evropští partneři odmítají plnit smluvní závazky, tyká se to prý například smluv o technické údržbě a pojištění a pronájmu letadel.