Sedm milionů dolarů za reklamní spot. Na Super Bowlu zabodoval klip bojující proti nenávisti

Americký herec David Schwimmer byl tváří jedné z reklam při Super Bowlu 2024

Americký herec David Schwimmer byl tváří jedné z reklam při Super Bowlu 2024 Zdroj: youtube.com

Cena půlminutového reklamního spotu na letošním finále ligy amerického fotbalu Super Bowl činila druhý rok za sebou rekordních sedm milionů dolarů (více než 163 milionů korun). Super Bowl je největší reklamní scénou, kde se firmy přetahují o omezený počet spotů, aby se jejich produkty dostaly do povědomí milionů spotřebitelů. V médiích zaujal především klip, v němž Ben Affleck, Matt Damon a Tom Brady propagují řetězec Dunkin´. Zaujal i spot vyzývající proti nenávisti, ve kterém vystoupil poradce Martina Luthera Kinga.

Tržby z reklamy, která se vysílá v pevně stanoveném čase, sice klesají, firmy ale vědí, že není zaručenější příležitost oslovit více lidí než finále ligy amerického fotbalu. „Sport je pro inzerenty stále potěšením,“ konstatoval šéf společnosti Walt Disney Bob Iger.

Letos reklamní nabídce dominovaly balené potraviny, například značky Oreo, Pringles, Mountain Dew, Doritos nebo M&M´s. Z osobností se v klipech mimo jiné objevili Christopher Walken, Beyoncé, Jenna Ortegová, Arnold Scharzenegger nebo Jennifer Anistonová. Ubylo reklam na automobily, a ty, které se objevily, se zaměřily na elektromobily.

Video: DON'T FORGET UBER EATS

Video placeholde
Reklamní spot ze Super Bowlu: DON'T FORGET UBER EATS

Pozornost vzbudil klip americké Nadace pro potírání antisemitismu (FCAS) Roberta Krafta, který vede skupinu Kraft a tým New England Patriots. Nadace nějaký spot na Super Bowlu uvedla poprvé. Promlouvá v něm Clarence Jones, poradce a zároveň autor projevů černošského duchovního a aktivisty Martina Luthera Kinga. Vyzývá proti nenávisti, kterou podle něj přiživuje nečinné přihlížení. Ostatní vyzývá k tomu, aby proti nenávisti a nespravedlnosti jasně vystoupili.

Klip „je výzvou k akci, která diváky nabádá, aby se postavili proti jakékoli formě nenávisti, sjednotili se a zasazovali se o spravedlnost. Ve světě, který je často rozdělen, je naším cílem, aby tato reklama na Super Bowlu sloužila jako poselství milionům Američanů, vyvolala diskusi a inspirovala smysluplnou změnu“, řekl Kraft. Nadaci založil v roce 2019.

Od teroristického útoku Hamásu a dalších ozbrojenců z loňského 7. října, při němž na jihu Izraele tehdy zemřelo na 1200 lidí, se počet nahlášených antisemitských incidentů v USA meziročně zvýšil o 30 procent na téměř 3300.

Druhou sezonu za sebou se na Super Bowlu objevil čínský internetový prodejce Temu. Nebývá přitom zvykem, aby si čas na finále americké ligy kupovala čínská společnost. Podle serveru CNBC to jen podtrhává razantnost, s jakou se společnost PDD Holdings, které Temu patří, dere na americký trh. Temu byla loni nejstahovanější aplikací v USA.

Titul v lize amerického fotbalu NFL obhájili Kansas City Chiefs. V Super Bowlu porazili San Francisco 25:22 po prodloužení, titul tím získali počtvrté v historii a potřetí za posledních pět let.