Výroba naftových vozů dostala po aféře dieselgate další ránu. Soudní verdikt umožňující časové a místní omezení naftových vozidel v německých městech se týká přes 13 milionů vozů. Už dříve se chtěla k zákazu uchýlit města Düsseldorf a Stuttgart. Rozsudek Spolkového soudu jim k tomu dává zelenou, aniž by byly potřeba jakékoliv další legislativní změny.
Podle starosty Düsseldorfu Thomae Geisela z SPD jsou města rukojmím spolkové vlády a automobilového průmyslu. K dodržování přísných limitů města totiž nutí soudy. „Zablokovat ulice vozidlům s naftovým motorem bude nesmírně administrativně náročně,“ reagoval na verdikt soudu Geisel. „Žádný takový problém by ale neexistoval, kdyby automobilky dodržovaly, co slíbily,“ dodal.
K zákazu může jako první přistoupit Stuttgart. Jeho starosta Fritz Kuhn ale neočekává, že bude jednoduché opatření vymáhat. Státem nastavené přechodné období navíc neumožňuje zákaz zavést dříve než 1. září.
V první fázi by se měl zákaz dotknout jen vozidel splňujících normu Euro 4, která byla uplatňována u nových vozů od roku 2005. Pro automobily splňující normu Euro 5 (2009) by zákaz platil až ve druhé polovině příštího roku, s čímž souhlasí i šéf ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch. Podle Resche ale automobilky musí platit. „Chtěly ušetřit peníze. Proto v minulých letech naprosto vědomě podváděly a dodávaly na trh auta, která měla emise v pořádku jenom v laboratořích,“ uvedl.
V budoucnu by naftová vozidla mohla mít zakázaný vjezd až do 70 měst, jež porušují normy pro oxidy dusíku. Mezi nimi jsou například Cáchy, Berlín, Kolín nad Rýnem nebo Hamburg. Ten okamžitě po uveřejnění rozsudku oznámil, že se v budoucnu chystá zakázat vjezd dieselům do dvou svých ulic.
Odhaduje se, že v Německu je registrováno okolo 15 milionů aut s naftovým motorem, přičemž pouze 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6 a případné zákazy by se tak na ně nevztahovaly.
Rozhodnutí soudu může vést k dalšímu výprodeji německých ojetých vozů do Česka. Provozní ředitel sítě autobazarů Petr Vaneček z AAA Auto ale takový trend vnímá už delší dobu a nepředpokládá výraznější skok prodejů. „Nemyslíme, že by se ceny dovozových dieselů měly nějak zásadně snižovat. Naftové vozy s domácím původem si ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory.“ shrnul Vaněček. |