V Indonésii zmizel ruský letoun s až 50 lidmi na palubě

Suchoj Superjet S-100

Suchoj Superjet S-100 Zdroj: Profimedia.cz

Suchoj Superjet 100,
Suchoj Superjet 100,
Suchoj Superjet 100,
Suchoj Superjet 100,
Suchoj Superjet 100,
8
Fotogalerie
Ruský civilní letoun Suchoj Superjet S-100 s minimálně 44 lidmi na palubě zmizel dnes z radarových obrazovek během předváděcího letu v Indonésii.

Podle ruských zdrojů bylo mezi 44 osobami na palubě i osm ruských státních příslušníků. Podle společnosti, která na let zvala hosty, ale do letadla nastoupilo až 50 lidí. Předváděcí let měl trvat 30 minut, letečtí kontroloři ale se strojem ztratili kontakt a letadlo se po uplynutí dané doby nevrátilo na zemi. Do pátrací operace v oblasti města Bogor v provincii Západní Jáva byly nasazeny vrtulníky.

„Stále po letadle pátráme, zatím si nejsme jistí, zda se zřítilo,“ řekl mluvčí indonéských záchranářů Gagah Prakoso, podle nějž pohřešovaným letadlem letělo 46 osob.

Podle korporace ruských leteckých výrobců OAK letoun zmizel z radarů asi 20 minut po startu k dnešnímu druhému předváděcímu letu. Na ruském velvyslanectví v Jakartě „byla vytvořena krizová skupina s účastí zástupců místních úřadů pro objasnění situace“, uvedl mluvčí ambasády Dmitrij Solodov. Indonéské úřady nasadily do pátrání vrtulník, na výsledky se však dosud čeká.

První let Suchoje 100

Posádka letounu si krátce před ztrátou spojení vyžádala svolení sestoupit poblíž hory Mount Salak z výše 10 tisíc stop (3000 metrů) na šest tisíc stop (1800 metrů). Samotná Mount Salak přitom měří 2211 metrů a v oblasti se nachází i hora vysoká téměř 3000 metrů.

„Viděla jsem, jak těsně nad mým domem letí letadlo,“ popsala místní televizi TVOne obyvatelka vesnice, která leží u hory. Výbuch nebo něco podobného prý ale neslyšela. Podle portálu Russia Today indonéské úřady nevylučují ani to, že letadlo bylo uneseno.

Letoun řídila čtyřčlenná ruská posádka a letu se zúčastnili i tři pracovníci z výrobního podniku Suchoj. Stroj přiletěl do Jakarty dnes v rámci předváděcího turné po Asii. Dříve navštívil Barmu, Pákistán a Kazachstán, po Indonésii měl pokračovat do Laosu a Vietnamu. Při předváděcím letu byli na palubě potenciální zákazníci, tedy představitelé místních aerolinek Batavia, Pelita, Air Aviastar a Sriwijaya Air.

Suchoj Superjet 100 je považován za první zcela nový ruský civilní letoun, který se dostal do výroby od rozpadu Sovětského svazu. Vznikl v těsné spolupráci se západoevropskými firmami. Určen je pro regionální linky, vyrábí se ve verzích pro 75 a 95 cestujících. Až dosud neměl letoun na svém kontě jedinou katastrofu a Rusko s ním spojuje velké naděje, že získá významnější podíl na světovém trhu, kde v dané kategorii dominují stroje Embraer a Bombardier.