V Německu ožívá móda holení břitvou

V Německu ožívá móda holení břitvou

V Německu ožívá móda holení břitvou Zdroj: Profimedia.cz

Jiskry létají, jak jeden z dělníků brousí ostří břitvy, která je specialitou firmy Dovo. Pro tento podnik a jeho konkurenty sídlící v Mekce německého nožířství Solingenu je nová móda holení po staru velkým přínosem.

„U nás se největší část produkce realizuje ručně,“ prohlašuje hrdě Ulrich Wiethoff, ředitel podniku Dovo, když prochází jednotlivými dílnami, v nichž je patrný horlivý pracovní ruch.

Tento malý podnik se 70 zaměstnanci, který od roku 1906 působí v západoněmeckém Solingenu, vyrábí širokou škálu kosmetických pomůcek z oceli a patří mezi přední světové producenty břitev. Za svou pověst Dovo vděčí z velké části břitvám známým pod názvem „šavle“.

Tento typ břitvy s dlouhým ostřím a prodlouženou rukojetí ve druhé polovině 20. století téměř vymizel a místo něj nastoupily holicí strojky, ať už mechanické nebo elektrické.

Ulrich Wiethoff, ředitel podniku DovoUlrich Wiethoff, ředitel podniku Dovo | Profimedia.cz

„V posledních deseti letech zase u mužů přichází do módy klasické holení a značně roste poptávka,“ vysvětluje Wiethoff před policemi plnými elegantních černých břitev, které budou expedovány do celého světa.

Počátkem tohoto tisíciletí roční produkce břitev u firmy Dovo vzrostla z několika tisícovek na několik desítek tisíc, a zatímco v roce 2000 na nich pracovali jen tři dělníci, dnes jich je dvacítka.

Jinde je tomu podobně: přestože tento trh zůstává okrajový, poptávka se za poslední roky téměř zdvojnásobila, uvádí německá nožířská firma Böker, která rovněž sídlí v Solingenu. Zájem roste zejména v Evropě a ve Spojených státech.

Zatímco v roce 2000 na výrobě břitev pracovali jen tři dělníci, dnes jich je dvacítka.Zatímco v roce 2000 na výrobě břitev pracovali jen tři dělníci, dnes jich je dvacítka. | Profimedia.cz

„Muži o sebe více pečují, stále více se zajímají o pěstování těla, a to vede k tomu, že znovu objevují starou metodu klasického holení,“ vysvětluje Chris Kurbjuhn, autor německého specializovaného blogu Nassrasur.

„Nechat si nanášet na vousy pěnu štětkou a pak nechat klouzat čepel břitvy po tváři, to vše v klidu a tichu, to je něco jako rituál, jakýsi návrat k určité formě mužnosti. Přináší to mnoho radosti,“ říká.

Internet a sociální sítě jsou předvojem toho návratu do minulosti a množí se blogy, fóra a videa věnovaná holení břitvou. Zároveň s tím je stále více holičů a internetových prodejců předmětů určených k holení.

Zájem o holení břitvou roste zejména v Evropě a ve Spojených státech.Zájem o holení břitvou roste zejména v Evropě a ve Spojených státech. | Profimedia.cz

Pozadu nezůstal ani film: ve snímku Skyfall, který vstoupil do kin v roce 2012, se Daniel Craig, jenž hraje slavného britského špiona Jamese Bonda, holí břitvou. Před deseti lety ve filmu Dnes neumírej jeho předchůdce Pierce Brosnan používal elektrický strojek.

„Nová generace se snaží naučit věci, které jí rodiče zapomněli předat. Dlouho neexistovaly informace o tom, jak se holit či oblékat, a o mnoha dalších věcech spojených s mužským světem,“ uvádí Geoffrey Bruyère, spoluzakladatel frankofonního blogu specializujícího se na pánskou módu.

Není však jisté, zda se holení starým způsobem stane záležitostí širokých mas. „Na holení břitvou není možné přejít ze dne na den. Je třeba se naučit správné pohyby. Navíc takové holení trvá poněkud déle a není přizpůsobeno generaci uspěchaných mužů,“ zdůrazňuje Chris Kurbjuhn.

Za svou pověst Dovo vděčí z velké části břitvám známým pod názvem "šavle".Za svou pověst Dovo vděčí z velké části břitvám známým pod názvem "šavle". | Profimedia.cz

V Solingenu se této situaci nožíři velmi dobře přizpůsobují. „Nechceme vyrábět masové produkty. Chceme zachovat ducha rukodělné práce a výlučnosti,“ říká majitel firmy Böker Carsten Felix-Dalichow.