Volkswagen zaplatí Kanaďanům za diesegate 2,8 miliardy dolarů

"Dieselgate" nepovažují v Americe za technický problém, nýbrž jako etický prohřešek.

"Dieselgate" nepovažují v Americe za technický problém, nýbrž jako etický prohřešek. Zdroj: Repro Strategie

Jeden z hlavních německých exportérů, automobilka Volkswagen
Volkswagen
Moderní továrna koncernu Volkswagen
Moderní továrna koncernu Volkswagen
Volkswagen Lavida
9
Fotogalerie

Německá automobilka Volkswagen vydá v Kanadě na odkupy a úpravy svých vozů s nelegálně upravenými naftovými motory a kompenzace tamním majitelům v přepočtu až 2,8 miliardy amerických dolarů (72,4 miliardy Kč). Společnost odkoupí nebo upraví 105 tisíc těchto vozů, sdělil dnes Volkswagen.

V červnu Volkswagen uzavřel podobnou dohodu s americkou vládou a majiteli svých vozů a v listopadu ji schválil federální soud.

Americký federální soudce v pondělí prodloužil na úterý termín, do nějž mu má německá automobilka Volkswagen spolu se zástupci americké vlády a majitelů vozů předložit dohodu o zbylých 80 tisících automobilech s třílitrovými naftovými motory se zabudovaným softwarem umožňujícím manipulovat s emisními testy.

Soudce Charles Breyer, který má tento případ u soudu v San Francisku na starosti, uvedl, že jednání jsou komplikovaná, upozornil ale, že půjde o "konečný" termín.

Podle pátečních informací světových agentur se automobilka dohodla, že ve Spojených státech zaplatí jako kompenzaci za 80 tisíc aut s třílitrovým naftovým motorem přes 200 milionů dolarů (5,2 miliardy Kč). Soud již v listopadu schválil dohodu o vozech s dvoulitrovým naftovým motorem v hodnotě 14,7 miliardy dolarů.

Většinu peněz by měl Volkswagen vynaložit na odkup vozů a další kompenzace majitelům. Celkově se zatím Volkswagen dohodl, že na urovnání skandálu v USA vynaloží až 16,5 miliardy dolarů (427 miliard Kč).

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software, který při testování emisí umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových automobilů.