OBRAZEM: Připomeňte si dávná a nejlepší auta s vysouvacími světlomety

Pro modelový rok 1967 prošlo Toronado mírným faceliftem. Vpředu dostalo novou mřížku chladiče a zmizely štěrbiny nad kryty světlometů.

Pro modelový rok 1967 prošlo Toronado mírným faceliftem. Vpředu dostalo novou mřížku chladiče a zmizely štěrbiny nad kryty světlometů. Zdroj: Karel Haas

Ferrari 365 GTB/4 Daytona NART Spider by Michelotti
Ferrari 365 GTB/4 Daytona NART Spider by Michelotti
Ferrari 365 GTB/4 Daytona
Ford Thunderbird Landau Sedan (1967)
Ford Thunderbird Landau Sedan (1967)
59 Fotogalerie
Mirek Mazal - Auto.cz

Vysouvací světlomety tvořily desítky let součást mnohých automobilů a zajímavým designem přitahovaly pozornost mnoha nadšenců do aut. Poutavý prvek nevšedních přídí aut však vyřadily ze hry úzkoprsé bezpečnostní předpisy. Ty začaly vyžadovat mimo jiné svícení za každého ročního období v jakékoliv době a jakémkoliv počasí – a tím vyklápěcí a zasouvací světlomety ztratily svůj smysl. Podívejte se na ty nejzajímavější automobily, které tyto světla měly.

Trendy v automobilovém designu historicky přicházejí a samozřejmě odcházejí, zatímco výjimky vydrží celé generace produkce nepříznivým okolnostem navzdory.

Trochu filozofický úvod vystihuje stav skrytých světlometů. Nepřiznané reflektory na přídi jsou snad nejlepším příkladem zaniklého trendu, protože zatahovací svítilny se poprvé objevily na americkém modelu Cord 810 z roku 1936 a naposledy byly použity u Chevroletu Corvette před 15 lety.

Zrovna americký sporťák svítil skrytými lampami v období roků 1963 až 2005, přičemž každá generace měla odlišný styl. Například série C4 měla jeden z nejpůsobivějších systémů zatahovacích krytů světel, které se otáčely o 180 stupňů.

Celý článek na Auto.cz>>>