Česká republika má blízko k získání nové továrny koncernu Volkswagen na bateriové články, jejíž výstavba by stála až 120 miliard korun a stala se tak jednou z největších investic zahraničních firem v tuzemsku. Ministerstvo průmyslu a obchodu věří, že brzy nalezne shodu na parametrech investice s potenciálním investorem, uvedlo ministerstvo ve vyjádření pro deník E15 poté, co se ministr Jozef Síkela ve středu sešel s Thomasem Schäferem, jenž řídí hlavní koncernovou značku Volkswagen.
„Právě nyní se tvoří budoucnost automobilového průmyslu. Na tom jsme se shodli s Thomasem Schäferem. Také proto naše vláda tak podporuje výstavbu gigafactory v Česku,“ uvedl Síkela. Jednání proběhlo na ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu. Schäfer dříve vedl Škodu Auto, na novou pozici v rámci koncernu se přesunul loni.
Původně měl koncern oznámit lokalitu pro tuto zamýšlenou továrnu v polovině prosince minulého roku, verdikt ale odložil s tím, že ho má vynést brzy. Česká republika o přilákání masivní investice soupeří s Polskem, Slovenskem a s Maďarskem.
„Probíhají intenzivní jednání s potenciálním investorem a věříme, že brzy nalezneme shodu na parametrech této investice významné pro region i celou naši republiku,“ sdělil mluvčí ministerstva Vojtěch Srnka. Vláda projekt dlouhodobě podporuje a stejně jako většina odborníků na tuto problematiku jej považuje za klíčový pro budoucnost českého automobilového průmyslu.
Právě nyní se tvoří budoucnost automobilového průmyslu. Na tom jsme se shodli s Thomasem Schäferem, šéfem @VW. Také proto naše vláda tak podporuje výstavbu Gigafactory v 🇨🇿, kterou jsem na naší dnešní schůzce v Davosu zdůraznil. pic.twitter.com/BP1OjcVCje
— Jozef Síkela (@JozefSikela) January 18, 2023
V současnosti probíhá příprava průmyslové zóny v Líních na Plzeňsku k případné výstavbě. „V té souvislosti nyní probíhá celá řada jednání s obcemi, krajem a s dalšími klíčovými subjekty v regionu o parametrech, za kterých by zóna mohla vzniknout tak, aby podpořila rozvoj celého regionu. Vyšli jsme vstříc mnoha požadavkům obcí, jako je například zmenšení zóny, zastropování počtu zaměstnanců v zóně, zelené pásy okolo zóny, zachování letecké záchranné služby a tak dále,“ dodává Srnka. Ve spolupráci s ministerstvem dopravy se připravují též dopravní napojení na dálnici D5.
Zájem o vybudování vlastní továrny na baterie do elektromobilů v Česku má také jihokorejský gigant LG, jenž by rád začal stavět na severní Moravě už letos. S pěticí možných investorů jedná i energetická společnost ČEZ, jež disponuje lokalitou v Prunéřově.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!