Někdejší významná chorvatská loděnice opět míří k prodeji. Tamní média znovu zmiňují Strnada
Pokusy o záchranu zkrachovalé chorvatské loděnice Uljanik 1856 začínají připomínat střídání apoštolů na pražském orloji. Majoritní podíl společnosti Uljanik Brodogradilište je k mání od roku 2022 a od té doby se o něj v rámci aukcí nebo neformálních nabídek ucházel nespočet seriózních i méně seriózních zájemců. Nyní se podle chorvatského serveru Poslovni.hr opět do hry vrací i někdejší český zbrojař Jaroslav Strnad.
Loděnice Uljanik, která má kořeny v Rakousku-Uhersku a založena byla v roce 1856, svůj byznys provozuje ve městě Pula, na jednom z nejzápadnějších cípů chorvatského pobřeží. Zároveň je poslední takto velkou firmou svého druhu ve městě, které bývalo největším vojenským přístavem rakouské monarchie.
Firma je v úpadku od roku 2019. Tehdy měla ještě 1400 zaměstnanců, takže byla jednou z největších společností v regionu. Dnes už jich zbývá jen zlomek, podle posledních veřejných informací z loňského roku dává práci 260 lidem.
Vláda sice v březnu loděnici vytáhla z nejhoršího, když majoritní podíl, který za požadované peníze nikdo nechtěl, nakonec koupila sama. Zástupci vlády ale od samého začátku dávají jasně najevo, že firmu držet nechtějí a že nákup podílu je jen přechodné řešení. Cílem je loděnici prodat do soukromých rukou.
Ať už po červnových parlamentních volbách sestaví novou vládu kdokoli, bude mít prodejní proces maximálně předpřipravený, píše Poslovni.hr. Po nedávných krocích současného kabinetu byla zajištěna stabilizace podniku pod novým vlastníkem i odblokování firemních účtů, což souvisí s koncem insolvenčního řízení. Zároveň se už vláda setkala i s potenciálními investory, u nichž mapovala vážnost jejich zájmu o firmu.
Za zmínku stojí, že vláda prostřednictvím chorvatského státního fondu pro restrukturalizaci a privatizaci podniků za akcie zaplatila 6,9 milionu eur a dalších 10 milionů do ní vložila kvůli stabilizaci pracovního kapitálu. Kupní cena je zhruba třikrát nižší než ta, se kterou v roce 2022 přišel Strnad.
Právě jméno českého podnikatele chorvatský server v článku přímo zmiňuje. Strnad má být jedním z mála investorů, kteří chtějí dát loděnici ještě šanci. Jeho průmyslová skupina CE Industries však tyto informace nepotvrdila, naopak uvedla, že se momentálně o firmu neuchází.
Podle informací e15 je Strnad k budoucímu tendru značně rezervovaný a v tuto chvíli podání oficiální nabídky CE Industries není pravděpodobné. Úspěšnost soutěže bude záviset nejen na tom, jak se podniku zadaří udržet se v kondici, než bude tendr vyhlášen, ale také na ceně, na níž se investoři s prodávajícím nedokážou shodnout už několik let. „Tím, že investor firmu nebude moci vykoupit z konkurzu, jak to učinil stát, se navíc prodej značně komplikuje, protože podléhá administrativně náročnějším procesům. Tento fakt pak opět snižuje návratnost investice,“ sdělil zdroj deníku e15, který si nepřál být jmenován.
Když byl Strnad před rokem favorizovaným uchazečem, ne všichni to sledovali s nadšením. Poslankyně chorvatských sociálních demokratů Sanja Radolovićová pro tamní list Istra24 tehdy uvedla, že stát by si měl pohlídat, aby Strnad v loděnici nevyráběl munici či zbraně. Reagovala tím na oficiální nabídku CE Industries, ve které se psalo, že česká skupina by chtěla rozšířit výrobní program z výroby lodí na segmenty, v nichž drží specifické know-how, jež blíže nekomentovala.
O Uljanik 1856 měl podle listu projevit zájem také slovinský podnikatel Dušan Šešok, majitel investiční skupiny Iskra. Někdejší slovinský ministr financí, pro kterého by stejně jako pro Strnada Uljanik nebyl první zakoupenou chorvatskou firmou, naopak akviziční zájem potvrdil i oficiálně.
Oba podnikatelé se potkali už u prodeje výrobce kolejových a obrněných vozidel Đuro Đaković, kterého nakonec převzal Strand. Zhruba třetinový podíl má také v přístavu Rijeka, kde se mu ale nedaří svůj podíl navýšit. Podobně jako u loděnice je i v přístavu situace extrémně složitá.
Případ loděnice Uljanik by se ale nyní mohl přece jen rozhýbat. Tendr však bez pochyby nezačne dřív než na konci roku. A mezitím firmu a jejího vlastníka čeká řada úkolů, například aktualizovat znalecký posudek na hodnotu loděnice.
Poslovni.hr zmiňuje ještě další zájemce o loděnici: izraelskou společnost Israel Shipyard, rumunskou GSP Offshore, italskou Micoperi, slovinskou Eko Bor nebo řeckou firmu Adria Mont.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!