V Česku se usazují první čipové firmy z Tchaj-wanu. Zajímá je Škoda, Onsemi nebo nové polovodičové centrum

Tchaj-wan, ilustrační obrázek

Tchaj-wan, ilustrační obrázek Zdroj: Profimedia

Jan Sedlák

V Brně začalo minulý týden oficiálně fungovat již dříve oznámené centrum pro návrh pokročilých čipů, které díky penězům od tchajwanské vlády rozjely VUT, Masarykova univerzita a ČVUT. To do Česka přilákalo i první tchajwanské polovodičové společnosti, které zde plánují rozjet výzkum a vývoj a zároveň odtud navázat byznysové vztahy v Evropě. Pomohly i dobré politické vztahy a to, že si Tchaj-wan zvolil Česko jako základnu pro partnery výrobce čipů TSMC pro stavbu továrny za 10 miliard eur v sousedních Drážďanech.

Podle informací e15 je pro Tchajwance dalším lákadlem výroba čipů americké společnosti Onsemi v Rožnově pod Radhoštěm. Ta se na Moravě chystá díky investici dvou miliard dolarů zavést komplexní výrobu čipů na bázi polovodiče karbid křemíku, což má zásobovat zejména automobilový průmysl včetně elektromobilů. Německý koncern Volkswagen už potvrdil, že čipy z rozšířené továrny v Rožnově bude odebírat. Za investici Onsemi lobbovala i Škoda Auto spadající pod VW, která chce mít klíčového dodavatele co nejblíže. Škoda také nově vstoupila do Národního polovodičového klastru, který je hlavním hybatelem českých čipových aktivit.

„Do Česka nás kromě vašich aktivit ve vesmírných programech přilákal zejména silný automobilový sektor,“ potvrdil Andy Yu-Guang Chen, výzkumník ze společnosti Microip, která se za pár týdnů chystá upsat akcie na burze v Tchaj-peji. Microip se zabývá zakázkovým návrhem integrovaných obvodů. Má mimo jiné úzké vazby na tchajwanské zakázkové výrobce čipů, čehož chce v Česku také využít.

Tuzemské aktivity rozjíždí rovněž společnost Jmem Tek. Ta vytváří části čipů zaměřené na kybernetickou bezpečnost se specializací na šifrování, které má odolat výpočetní síle nastupujících kvantových počítačů. Mezi její zákazníky kromě jiného patří obranný sektor, automobilky nebo výrobci technologií pro bezkontaktní platby (NFC). „Přes Česko se chceme napojit na partnery a hodláme navázat spolupráci se zdejšími studenty,“ shrnul Chen-Feng Chang, výkonný ředitel Jmem Teku. I jeho podnik se chystá na burzu.

Velký zájem o zdejší aktivity v čipech použitelných v automobilech projevuje podnik DeuvTek zabývající se výrobou strojů pro inspekci čipů. Jednou ze specializací je zmíněný karbid křemíku využívaný v Onsemi. „Česko a Tchaj-wan mohou kolem karbidu křemíku v automobilovém průmyslu udělat výrazné objevy,“ shrnul Jiunn Yih Chyan, provozní ředitel DeuvTeku.

Příchozím do Česka je také Light Momentum Technology pohybující se kolem procesorů do automobilového sektoru nebo automatizace. I tuto firmu podle technického ředitele Guan-Rong Chena zajímá české ukotvení v této oblasti.

Všechny čtyři tchajwanské firmy budou spolupracovat s novým brněnským centrem pro návrh čipů s oficiálním názvem Advanced Chip Design and Research Center (ACDRC). Společně s českými výzkumníky chtějí dělat na projektech, které bude možné nasadit do praxe. „Tchaj-wan se před lety rozhodl zaměřit na aplikovaný výzkum, což znamená dělat na věcech, které jdou následně prodat. To bychom se chtěli v Česku také naučit. Nové centrum rovněž bude vzdělávat více odborníků,“ popsal Tomáš Pitner z Masarykovy univerzity, který byl ACDRC pověřen. „Tchajwanci tlačí na aplikované projekty,“ potvrdil Jiří Háze, vedoucí Ústavu mikroelektroniky na VUT.

Česko nejenom díky čipovému centru očekává příchod dalších tchajwanských zájemců. Jak už e15 informovala, do Prahy se na velkou konferenci chystají zástupci TSMC a dalších světových čipových obrů. 

Napojení na automobilový sektor také vytváří velké ambice spojené s možnou tvorbou nové generace mikrokontrolérů do aut. „Máme velký prostor pro navrhování čipů pro automotive,“ sdělil Stanislav Černý, prezident Národního polovodičového klastru. Pomoci má i Národní polovodičová strategie, kterou před pár dny schválila vláda.

Dílů do skládačky je více. V budově v Brně, kde sídlí ACDRC a polovodičový klastr, má také kanceláře tamní firma Codasip vyvíjející procesory odebírané mimo jiné automobilkami včetně Mobileye, sekce Intelu pro autonomní vozy. Oblasti se věnují i další zdejší subjekty.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!