Akcie Volkswagenu opět citelně oslabily, Trump by mohl hromadu problémů koncernu ještě zvětšit

Koncern Volkswagen zažívá mimořádně složité období.

Koncern Volkswagen zažívá mimořádně složité období. Zdroj: profimedia

Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz
Volkswagen ID. Buzz
Volkswagen ID. Buzz
Škodovka nedávno ukázala elektromobil Elroq.
11 Fotogalerie
Jan Vávra

Končí týden, který ještě přiživil problémy Volkswagenu. Akcie automobilky během pátku odepisovaly dvě procenta, za měsíc ztratily dokonce deset procent a pohybují se na dlouholetých minimech. K problémům s efektivitou výroby a elektromobilní transformací se s vítězstvím Donalda Trumpa v amerických volbách přidal další faktor, na který investoři reagují. Bojí se uvalení cel na evropské automobily ze strany Spojených států.

Agentura Bloomberg v této souvislosti připomíná Trumpova slova z letošního září. „Chci, aby se německé automobilové firmy staly americkými firmami. Chci, aby v USA stavěly své továrny,“ prohlásil Trump. „Můžete počítat s těmi nejnižšími daněmi, nejnižšími cenami energií, nejnižší regulatorní zátěží. Ale pokud své produkty nebudete vyrábět v Americe, na tohle všechno zapomeňte. Museli byste platit cla, velmi citelná cla,“ vzkazoval Trump automobilkám.

To je hrozba, která by se zdaleka netýkala jen německé matky Škody Auto. Během pátku podobně jako u Volkswagenu oslabovala i tržní hodnota BMW, Porsche nebo Mercedesu. Německé automobilky kromě toho čelí americkému tlaku i z dalších stran. Konkrétně Tesla jim konkuruje i na trhu práce.

Nová doba

Pracovníkům berlínského výrobního závodu Tesly vzrostly od listopadu mzdy o čtyři procenta, zatímco vedení Volkswagenu by rádo sáhlo k desetinovému snížení mezd, zavírání až tří továren v Německu a k propouštění řádově desítek tisíc zaměstnanců.

VIDEO: Německo naši ekonomiku táhne dolů. Věřím, že katastrofa nás nečeká a zvládneme to, říká viceguvernérka ČNB Eva Zamrazilová v pořadu Flow.

Video placeholder
FLOW: Rozhovor s viceguvernérkou ČNB Evou Zamrazilovou • e15

Záměr osekání nákladů s Trumpem bezprostředně nesouvisí, Volkswagen jej dal najevo už před volbami a souvisí s celkovým stavem firmy. Případné celní války by ale mohly vyhlídky firmy ještě zhoršit. „Slabá poptávka v Evropě a citelný pokles příjmů na čínském trhu odhalují desítky let trvající strukturální problémy Volkswagenu,“ prohlásil nedávno pro Bild šéf koncernu Oliver Blume.

List Financial Times v této souvislosti připomíná čísla, která mají dokládat neefektivitu německé firmy. Zatímco Toyota loni dokázala s 380 tisíci zaměstnanci prodat přes deset milionů aut, Volkswagen potřebuje na výrobu a prodej 9,4 milionu vozidel skoro 700 tisíc pracovníků. Varovné jsou i další údaje. Provozní zisk koncernu ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o 42 procent na 2,86 miliardy eur (72,5 miliardy korun) při tržbách 78,5 miliardy eur. 

Zlepšení mají přinést mimo jiné na poměry Volkswagenu nečekaně drsné škrty. V Číně, kde VW trápí pokles prodejů o patnáct procent, plánují podle Bloombergu Němci spolu s tamní partnerskou společností SAIC Motor zavřít nejméně jednu továrnu.

Poprvé v 87leté historii Volkswagenu by navíc mohlo dojít na zavření alespoň jedné továrny přímo v Německu. Podle analytika Bloomberg Intelligence Michaela Deana by těmito kroky mohla firma ročně ušetřit kolem 2,5 miliardy eur.

Škodovka nedávno ukázala elektromobil Elroq.Škodovka nedávno ukázala elektromobil Elroq.|Škoda

Nejméně využívané jsou podle něj nyní závody v Emdenu, Hannoveru a v Osnabrücku. Dění v posledně jmenované lokalitě ale ukazuje na značný odpor ze strany zaměstnanců koncernu vůči případné odtučňovací proceduře. V Osnabrücku se pracovníci připojili k výstražné stávce odborového svazu IG Metall za vyšší mzdy.

Kolektivní smlouva jim umožňuje stávkovat již nyní, zatímco zaměstnancům dalších továren Volkswagenu až od prosince, připomíná agentura Reuters. Navzdory vyhlídkám na složité sekání nákladů koncernu část investorů akciím firmy nadále věří. Mimo jiné proto, že podle nich zbytek trhu pohlíží na akcie Volkswagenu tak tmavými brýlemi, až přes ně nevidí některá zjevná fakta.

Škoda Auto jako tahoun

„Tady je za mě jeden z hlavních důvodů, proč držím VW – jen hodnota podílu v Porsche a Tratonu výrazně převyšuje hodnotu celého koncernu,“ reagoval na síti X na finanční výsledky Volkswagenu portfolio manažer J&T Investiční společnosti Michal Semotan. „Za třetí kvartál vydělal Volkswagen to, co Google vydělal jen na finanční investicích za stejné období. Čísla ukazují, že se daří v zásadě jen Porsche a Škodě Auto,“ zmínil Semotan i kondici mladoboleslavské značky.

Škodovce za letošek o více než třetinu vzrostl provozní zisk na zhruba 43 miliard korun. I to je podle Škody Auto důvodem, proč by na ni případné škrty v mateřské firmě neměly drasticky dopadnout. „Díky tomuto dlouhodobě udržitelnému obchodnímu modelu, úzké spolupráci s naším sociálním partnerem Odbory KOVO a obětavému úsilí všech našich zaměstnanců můžeme potvrdit, že žádný z českých závodů Škody Auto nebude ovlivněn omezováním výroby nebo odstávkami,“ řekla nedávno Radiožurnálu mluvčí automobilky Michaela Sklenářová.