Akcie BlackBerry ignorují analytiky, za půl roku posílily o 132 procent

Šéf BlackBerry Thorsten Heins

Šéf BlackBerry Thorsten Heins Zdroj: profimedia.cz

Půlroční růst akcií kanadské společnosti BlackBerry je tažený optimismem investorů, že nová řada chytrých telefonů pomůže firmě vrátit se zpět na vrchol. Vytvořil tak jeden z největších rozdílů mezi nynější cenou akcií a průměrnou cílovou cenou analytiků. Tedy cenou, kde analytici očekávají hodnotu během následujících dvanácti měsíců.

Akcie společnosti se na počátku tohoto týdne dostaly na torontské burze na 14,51 kanadského dolaru, tedy o 21 procent výše než průměrná cílová cena analytiků, která leží na hodnotě 11,97 kanadského dolaru. Jde o největší rozdíl mezi skutečností a očekáváním analytiků v rámci indexu Standard & Poor’s. Za posledních šest měsíců poslali investoři akcie BlackBerry vzhůru o 132 procent, cenné papíry jsou však i nadále 90 procent pod maximální hodnotou dosaženou v roce 2008.

Pouze šest ze 45 analytiků, kteří společnost sledují, doporučují její akcie ke koupi v předvečer čtvrtletních výsledků, které budou zveřejněny zítra a ve kterých by měl být vidět počáteční úspěch, či neúspěch nových modelů telefonů BlackBerry. „Analytici, kteří doporučovali akcie k nákupu po celá léta, kdy jejich cena padala, nyní váhají, zda mají cílové ceny ještě více zvednout,“ uvedl pro Bloomberg Richard Moroney, investiční ředitel společnosti Horizon Investment Services. „Když byla akcie na šesti dolarech, všichni přenastavili své cílové ceny,“ dodal Moroney, který v minulosti akcie BlackBerry vlastnil, ale nyní se jim vyhýbá právě kvůli vysoké volatilitě.

Vývoj akcií BlackBerryVývoj akcií BlackBerry | Zdroj: E15

Podle pozorovatelů nesoulad aktuální ceny a cílové ceny analytiků ukazuje, jak nejistá je hodnota společnosti BlackBerry v hlavách investorů. Problémem je také spuštění prodejů poslední řady chytrých telefonů v rozdílném čase v různých zemích. Zatímco ve Velké Británii nebo Kanadě šly telefony řady Z10 do prodeje na konci ledna, ve Spojených státech až minulý týden, a americké prodeje se tak v zítřejších výsledcích, které jsou za období tří měsíců končící 2. března, neprojeví.