Akcie Boeingu zažily největší propad od útoků z 11. září | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Akcie Boeingu zažily největší propad od útoků z 11. září

Štěpán Bruner

Štěpán Bruner

Už druhá fatální nehoda poslední generace letounu Boeing 737 během několika měsíců vyvolala strmý pád akcií amerického výrobce letadel. Čínské úřady aerolinkám po katastrofě letu Ethiopian Airlines nařídily do vyšetření neštěstí odstavit stroje typu Boeing 737 MAX 8. České aerolinky Smartwings, které mají ve flotile sedm letadel tohoto typu, vyčkávají na vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví.

Po nedělní nehodě boeingu Ethiopian Airlines, v jehož troskách zahynulo 157 lidí, se množí spekulace, že nejnovější letoun amerického výrobce ukrývá konstrukční vadu. Jde totiž už o druhou nehodu letounu tohoto typu s oběťmi na životech během několika měsíců.

Loni v říjnu se do Jávského moře zřítilo letadlo indonéské společnosti Lion Air, nikdo ze 181 cestujících a členů posádky nepřežil. Okolnosti dvou nehod jsou si přitom podobné. V obou případech začal letoun krátce po startu z dosud neobjasněných příčin velmi strmě klesat.

Souvislosti si zjevně uvědomují i investoři. Krátce po otevření burzy v New Yorku akcie Boeingu klesly o 12 procent. To znamená největší jednorázový propad od září 2001, kdy v reakci na teroristické útoky v USA klesly o pětinu.

Ethiopian Airlines po katastrofě odstavily flotilu nejnovějších boeingů. Stopku jim dala i Čína

Čínský úřad pro civilní letectví již tamním aerolinkám nařídil vyřadit z provozu všechny boeingy 737 MAX 8. Čínské letecké společnosti mají v současnosti necelou stovku těchto letadel. Ke stejnému opatření přistoupil i indonéský regulátor, letadla ostavily také samotné Ethiopian Airlines a Cayman Airways ze stejnojmenných ostrovů.

Po celém světě je nyní v provozu asi 350 letadel řady Boeing 737 MAX. Celkem Boeing eviduje více než pět tisíc objednávek na tento letoun.

Jedním z provozovatelů 737 MAX 8 jsou i české Smartwings. Jejich sedm letounů tohoto typu zatím zůstává v provozu. „Jsme v kontaktu s výrobce letounu, společností Boeing. Vyčkáváme na doporučení Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a budeme se jím řídit,“ uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

„Dobrou noc, tři sedm nula“. Od jedné z největších leteckých záhad uplynulo pět roků
Akcionáři Embraeru schválili prodej divize americkému Boeingu, dohoda může změnit celý tržní segment

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!