Jaroslav Bukovský: Rodeo na inflačním trhu aneb Jak Warren Buffett zatočil se zlem

Warren Buffett se svým oblíbený nápojem

Warren Buffett se svým oblíbený nápojem Zdroj: Reuters

Bující inflace je pro mnohé investory těžkým oříškem. Jednoduše proto, že ji nikdo nepamatuje. Valná většina drobných investorů, která si na své bílé audi vydělala v posledních několika letech, ví o inflaci maximálně tak z nudných řečí otců u společných snídaní. A i ti ji mnohdy znají jen z vysokoškolských skript. Co teď? Dát si poradit? Od koho? Tak třeba od Warrena Buffetta. Prožil „inflační apokalypsu“ v sedmdesátých letech a dokázal na ní, samosebou, vydělat. 

Inflace obecně přeje velkým hráčům. Cenovým tvůrcům, kteří prodají zboží bez problémů, i když zrovna není v akci. Když Warren psal v roce 1981 jakožto šéf Berkshire Hathaway investorům dnes už legendární každoroční „letter to shareholders“, prozradil dvě základní pravidla výběru inflačních akcií.

Zaprvé musí být byznys v pozici, kdy může kdykoli zvýšit ceny. Zadruhé musí být firma schopna vyrábět více, aniž by musela nakupovat podstatně více zdražujících se vstupů. Následující tři tituly nejenže odpovídají Buffettově filozofii, navíc jsou součástí portfolia Berkshire Hathaway. 

American Express v roli vydavatele karet všeho druhu nedávno zvýšil poplatek za platinovou kartu z 550 na 695 dolarů. Tržby za třetí čtvrtletí jsou oproti loňsku o čtvrtinu vyšší. Z inflace těží prakticky přímo. S růstem ceny zisky počítané procenty z transakcí rostou ruku v ruce. Geniální model. Za poslední rok ve znamení sílící inflační obsese titul o 35 procent vzrostl. Zároveň je to třetí největší expozice Berkshire. 

Coca-Cola je triviální volbou jen zdánlivě. Vůdce trhu, jemuž v těžkých okamžicích vytrhl trn z paty krásný trik v podobě menší lahve za stejnou cenu. Navíc ji pijí téměř všichni.

No a nakonec Apple. Milovníci jablíček utrácejí raději více než méně a každé zdražení pro ně bývá potvrzením jejich sociální pozice. Inflace navíc milovníky produktů Apple zřejmě jen tak na mizinu nepřivede.