Německý startup na výrobu ekologických aut zaujal investory. Úpis vynesl 150 milionů dolarů

Vůz od Sono Motors na vyjížďce v Alpách

Vůz od Sono Motors na vyjížďce v Alpách Zdroj: Sono Motors

Interiér vozu Sion od mnichovské automobilky Sono Motors
Solární panely od Sono Motors půjde instalovat i na jiné vozy, včetně nákladních.
Prototyp solárního elektromobilu Sion od automobilky Sono Motors.
Podoba solárního elektromobilu Sion od Sono Motors.
5
Fotogalerie

Méně známý, ale jinak hodně ambiciózní německý startup na výrobu solárních elektromobilů Sono Motors ve středu úspěšně dokončil prodej akcií na americké burze Nasdaq. Investorům prodal deset milionů kusů po 15 dolarech. Celkem tak primární veřejný úpis vynesl 150 milionů dolarů, v přepočtu přibližně 3,3 miliardy korun.

Vstup na americkou burzu firmu ocenil na zhruba 1,1 miliardy dolarů. Podle některých expertů zájem investorů podpořil i růst kurzů akcií dalších nových automobilek, jako jsou Rivian či Lucid Motors. Stejně jako obě firmy i Sono je teprve v rané fázi své existence a takřka bez příjmů.

Hlavním koordinátorem primární veřejné nabídky, při které akcie nakupovali zejména institucionální investoři, byla německá investiční banka Berenberg. Podle zájmu má Sono Motors možnost prodat v příštích 30 dnech dalších 1,5 milionu akcií. Na burze Nasdaq se akcie budou obchodovat pod zkratkou SEV.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
• Videohub

Pro evropské technologické startupy jsou burzy v USA atraktivnější, protože díky většímu množství investorů ochotných vstupovat do nových a rizikovějších firem mohou prodat akcie za vyšší kurz a získat tak více kapitálu pro svůj rozvoj.

Zajímavostí je, že první peníze na vývoj získali před lety mladí zakladatelé firmy Sono, kterými jsou Jona Christians, Laurin Hahn a Navina Pernsteinerová, pomocí crowdfundingu.

Od dalších hráčů na trhu se Sono Motors snaží odlišit tím, že na své elektromobily Sion instalují solární panely. Zvyšují dojezdovou vzdálenost, která by měla činit 305 kilometrů. Výrobu hodlá automobilka zahájit v roce 2023, už teď však přijímá objednávky a zálohy.

Firma již získala přes šestnáct tisíc objednávek, jak se minulý týden pochlubila na svém webu. Výše zálohy se pohybuje okolo 2500 eur, přičemž nynější prodejní cena činí 28,5 tisíce eur s DPH, v přepočtu zhruba 720 tisíc korun. Dřívější zájemci mohou počítat s 25,5 tisíce eur. Převážná část objednávek pochází z Německa, Rakouska a ze Švýcarska. Firma však uvádí, že přibývají kupci i z dalších evropských zemí.

Kromě svých vozů chce Sono vydělávat také na prodeji emisních povolenek a vlastních so­lárních technologií jiným firmám. Fotovoltaické panely bude možné nainstalovat i na jiné elektromobily, nejen osobní, ale i nákladní a také například na autobusy. Automobilka přitom hodlá dodávat jen model Sion, tedy jen jeden typ vozu, a navíc jen v jedné barvě.

„Naše strategie stojí na jednom modelu. Můžete si koupit vůz Sion v jakékoli barvě, pokud to bude černá,“ prohlásil v létě v magazínu Forbes spoluzakladatel a výkonný ředitel Christians. Odkázal tak na strategii, se kterou začínala na počátku minulého století automobilka Ford se svým proslulým modelem T.

Také interiér bude ve všech vozech stejný. „Všechna doplňková výbava je zahrnuta v jednotné ceně. Tím minimalizujeme složitosti,“ dodal Christians.

Pro produkci solárních elektromobilů nebude Sono stavět vlastní výrobní závod. Místo toho si pronajala kapacity bývalé továrny automobilky Saab ve Švédsku. Při výrobě se budou používat pouze obnovitelné zdroje energie.

Právě důraz na udržitelnost a ekologii je jedním ze znaků, kterými se chce firma odlišovat od konkurence. Přeje si také, aby její vozy většinu času jen nestály, ale aby je lidé ve větší míře sdíleli.