Spekulanti sázejí na pokles cen akcií Grouponu

ilustrační foto

ilustrační foto

Spekulanti zacílili na společnost Groupon pouhých pár dní po jejím vstupu na newyorskou burzu. Opakuje se tak scénář z letošního jara, kdy to samé spekulanti udělali i s akciemi další internetové společnosti LinkedIn.

On-line prodejce slevových kuponů Groupon prodal 35 milionů akcií po 20 dolarech za kus. První den obchodování akcie posílily až o 31 procent a na konci minulého týdne se stále obchodovaly více než dvacet procent nad upisovací cenou. To zhruba odpovídá 7,4násobku plánovaných tržeb firmy na příští rok a zároveň to znamená, že v tomto ohledu je Groupon dražší než Google, Amazon či Apple.

Poté, co bylo minulý týden umožněno otevřít krátkou pozici (tedy půjčit si akcie od jiného investora a prodat je v naději, že je později koupí zpět za nižší cenu), investoři spekulující na pokles ceny si vypůjčili všechny akcie, které byly k dispozici, tedy přibližně 5,5 procenta z volně obchodovaných akcií. Vyplývá to z údajů společnosti Data Explorers.

V případě spekulací na pokles akcií Linkedinu bylo vypůjčeno „pouze“ 45 procent volných akcií a to byl LinkedIn až do minulého týdne nejvíce vystaven spekulacím na pokles ceny ze všech letošních primárních úpisů. „Existuje dojem, že je společnost v současnosti předražená. Jsou analytici, kteří tvrdí, že akcie Grouponu nemají vyšší hodnotu než osm dolarů za kus,“ řekl Bloombergu Mike Bellafiore, hlavní makléř SMB Capital.

Nicméně Alex Brog, analytik společnosti Data Explorers, říká, že vysoký zájem o otevírání krátkých pozic na akcie může souviset s extrémně nízkým free-floatem – tedy množstvím akcií obchodovaným na burze v poměru s celkovým počtem akcií. Groupon na burzu pustil přibližně 5,5 procenta všech akcií, což je u IPO nejméně za posledních deset let vůbec. LinkedIn dal na burzu přibližně deset procent akcií, což je stále pod průměrem všech IPO, který je zhruba 20 procent.