Švédská záchranná mise PPF bude výzvou. Viaplay dál ztrácí předplatitele

Streamnigová společnost Viaplay dál ztrácí předplatitele.

Streamnigová společnost Viaplay dál ztrácí předplatitele. Zdroj: Reuters

Švédská společnost Viaplay Group, streamovací platforma, kterou brzy ovládne česká skupina PPF s francouzskou televizní společností Canal+, má větší potíže, než se čekalo, zejména na trzích, odkud se po nezvládnuté expanzi stahuje. V úterý sice švédský úřad pro cenné papíry povolil záchrannou akci skandinávské firmy, kterou povede právě PPF a Canal+, ještě téhož odpoledne ale společnost investorům ohlásila masivní úbytek předplatitelů. Zájem investorů tak znovu ochladl a od nejvyšší hodnoty z tohoto týdne klesl o pětinu.

Viaplay zveřejnila nová obchodní čísla ve zprávě pro investory, kde mimo jiné informovala o detailech k připravované nové emisi akcií – díky ní mají PPF i Canal+ získat podíly ve firmě po přibližně 29 procentech, a to v souhrnu za 3,1 miliardy švédských korun, tedy zhruba 6,7 miliardy korun českých. 

Celkový počet předplatitelů Viaplay podle zprávy pokračoval v poklesu. Zatímco v prvním kvartálu loňského roku služby využívalo přes 7,5 milionu lidí, na konci roku to bylo už o milion uživatelů méně. Pokles je prudší, než firma očekávala. Ještě na začátku prosince odhadovala, že na konci roku bude obsluhovat 6,55 až 6,65 milionu klientů. A ještě 20. července, ve stejný den, kdy ohlásila odchod ze zahraničních trhů, cílila na rozmezí 7 až 7,2 milionu. 

Viaplay ztrácí zejména mimo své domovské skandinávské hřiště, tedy například v Polsku, Nizozemsku, Velké Británii, USA a pobaltských zemích. V posledním čtvrtletí tam sledovanost klesla z 2,5 na přibližně 2,4 milionu uživatelů, což společnost vysvětluje nejistotou vyplývající právě z oznámení o stažení z většiny zahraničních trhů. Nově se firma hodlá soustředit už jen na skandinávské trhy a Nizozemsko, kde počet předplatitelů zůstává poměrně stabilní, nicméně mírně klesl i zde, zejména kvůli finskému trhu. 

Hospodaření firmy Viaplay, jejíž ambicí bylo stát se hlavním konkurentem Netflixu, se loni propadlo do výrazné ztráty, mimo jiné i kvůli útlumu reklamního trhu a slabšímu zájmu ze strany předplatitelů. Firma mimo jiné přehnala expanzi v období covidové pandemie, když předpokládala, že boom streamingových služeb bude pokračovat i po konci lockdownů. Ve výsledku tak investice do nových trhů nebyly ziskové nebo nenaplnily očekávání. Hospodaření firmy neprospěl ani nákup drahých práv na živé sportovní přenosy, včetně těch z anglické Premier League.

Loni v červnu se ve Viaplay vyměnil generální ředitel a management firmy revidoval směrem dolů dlouhodobější výhled hospodaření. Kromě toho firma v rámci úsporných opatření propustila v průběhu letošního roku zhruba 30 procent zaměstnanců. 

Skupina PPF do společnosti Viaplay vstoupila minulý rok v létě, když koupila 6,3procentní podíl. Od té doby hodnota akcií klesla o zhruba 94 procent. Od svého vrcholu z října roku 2021 ztratila dokonce 99 procent své hodnoty.

Rozhodujícím faktorem pro vývoj ceny akcií Viaplay jsou nyní podmínky plánovaného úpisu v rámci schválené nové emise, v rámci nichž lze za jednu švédskou korunu pořídit jednu akcii. Za tuto cenu budou nakupovat i PPF a Canal +. V pátek před skončením obchodování se jedna akcie prodávala za 2,85 švédských korun.