Český průmysl se stahuje z Ruska. Wikov tam přerušil výrobu, Chemoprojekt přestal vyvážet

Pohled do výrobního provozu strojíren Wikov MGI z Hronova na Náchodsku.

Pohled do výrobního provozu strojíren Wikov MGI z Hronova na Náchodsku. Zdroj: CTK - David Tanecek

České průmyslové podniky už analyzují dopady sankcí na ruskou část svého byznysu.
Majitel Wikovu Martin Wichterle se dopady snaží vyhodnotit a společnost nasměrovat na jiná teriotoria.
Strojírny Škoda Transportation se skupinou Sinara před třemi lety založily společný ruský podnik ​​​​na výrobu souprav metra, tramvají a trolejbusů pro ruský trh.
4 Fotogalerie
Ondřej Souček

České průmyslové společnosti podnikající v Rusku začínají analyzovat, do jaké míry válka na Ukrajině ovlivní jejich byznys. Kvůli těžko odhadnutelnému vývoji zatím nechtějí škody vyčíslovat. Připouštějí ale, že se budou přesouvat z Ruska na jiné trhy.

Nejpodrobněji se k nové situaci vyjádřil výrobce převodovek Wikov, který má od roku 2019 v západní části Ruska jeden ze svých závodů. Kvůli probíhajícímu válečnému konfliktu v něm přerušil výrobu a v konečném důsledku mohou být v Rusku ohroženy i jeho pohledávky, zásoby i další majetek.  

Majitel Wikovu Martin Wichterle se snaží vyhodnotit dopady a společnost nasměrovat na jiná teritoria. „Počítáme, že továrnu do ukončení konfliktu neotevřeme,“ připouští Wichterle s tím, že tržby závodu činily zhruba patnáct milionů korun měsíčně. „Wikov jako takový to ale nijak neohrožuje. Aktivně a úspěšně se orientujeme na jiné trhy,“ dodal Wichterle.

Strojírenská společnost Škoda Transportation, která se skupinou Sinara Group založila před třemi lety společný ruský podnik ​​​​na výrobu souprav metra, tramvají a trolejbusů, odpověděla jen stroze. „Naše skupina situaci analyzuje,“ sdělil mluvčí Škody Transportation Jan Švehla.

Při založení společného podniku přitom představenstvo strojírenského gigantu mluvilo o velkých plánech. ​​„Rusko představuje obrovský a perspektivní trh, na kterém se chceme dlouhodobě etablovat. Místní vozový park vyžaduje masivní obnovu a s tím souvisejí velké investice a příležitosti,“ řekl tehdy šéf společnosti Petr Brzezina. „Ve společnosti Sinara Group vidíme stabilního a spolehlivého partnera, se kterým budeme schopni rozvinout výrobu elektrických vozidel městské hromadné dopravy přímo v Rusku,“ dodal.

Továrnu v Rusku má i výrobce zemědělských strojů Agrostroj Pelhřimov. Majitel společnosti Lubomír Stoklásek ovšem na zaslané dotazy několik dnů nereagoval.

Sankce dopadají i na průmyslové firmy, které do Ruska vyvážejí svou zakázkovou výrobu. Patří mezi ně společnost Chemoprojekt podnikatele Tomáše Plachého. „Uvalené sankce respektujeme a za současných podmínek nepřijmeme žádnou zakázku z Ruska. Obchodní kapacity přesouváme na srbský, slovinský i na chorvatský trh a posilíme Střední východ,“ plánuje Plachý.

Podniky v Rusku čelí ztíženému přístupu k platebnímu styku poté, co se Západ rozhodl odpojit několik ruských bank od mezibankovního systému SWIFT. Řada amerických i evropských firem ovšem Rusko opouští dobrovolně včetně automobilky Škoda Auto a jejího mateřského koncernu Volkswagen.