Český průmysl se stahuje z Ruska. Wikov tam přerušil výrobu, Chemoprojekt přestal vyvážet
České průmyslové společnosti podnikající v Rusku začínají analyzovat, do jaké míry válka na Ukrajině ovlivní jejich byznys. Kvůli těžko odhadnutelnému vývoji zatím nechtějí škody vyčíslovat. Připouštějí ale, že se budou přesouvat z Ruska na jiné trhy.
Nejpodrobněji se k nové situaci vyjádřil výrobce převodovek Wikov, který má od roku 2019 v západní části Ruska jeden ze svých závodů. Kvůli probíhajícímu válečnému konfliktu v něm přerušil výrobu a v konečném důsledku mohou být v Rusku ohroženy i jeho pohledávky, zásoby i další majetek.
Majitel Wikovu Martin Wichterle se snaží vyhodnotit dopady a společnost nasměrovat na jiná teritoria. „Počítáme, že továrnu do ukončení konfliktu neotevřeme,“ připouští Wichterle s tím, že tržby závodu činily zhruba patnáct milionů korun měsíčně. „Wikov jako takový to ale nijak neohrožuje. Aktivně a úspěšně se orientujeme na jiné trhy,“ dodal Wichterle.
Strojírenská společnost Škoda Transportation, která se skupinou Sinara Group založila před třemi lety společný ruský podnik na výrobu souprav metra, tramvají a trolejbusů, odpověděla jen stroze. „Naše skupina situaci analyzuje,“ sdělil mluvčí Škody Transportation Jan Švehla.
Při založení společného podniku přitom představenstvo strojírenského gigantu mluvilo o velkých plánech. „Rusko představuje obrovský a perspektivní trh, na kterém se chceme dlouhodobě etablovat. Místní vozový park vyžaduje masivní obnovu a s tím souvisejí velké investice a příležitosti,“ řekl tehdy šéf společnosti Petr Brzezina. „Ve společnosti Sinara Group vidíme stabilního a spolehlivého partnera, se kterým budeme schopni rozvinout výrobu elektrických vozidel městské hromadné dopravy přímo v Rusku,“ dodal.
Továrnu v Rusku má i výrobce zemědělských strojů Agrostroj Pelhřimov. Majitel společnosti Lubomír Stoklásek ovšem na zaslané dotazy několik dnů nereagoval.
Sankce dopadají i na průmyslové firmy, které do Ruska vyvážejí svou zakázkovou výrobu. Patří mezi ně společnost Chemoprojekt podnikatele Tomáše Plachého. „Uvalené sankce respektujeme a za současných podmínek nepřijmeme žádnou zakázku z Ruska. Obchodní kapacity přesouváme na srbský, slovinský i na chorvatský trh a posilíme Střední východ,“ plánuje Plachý.
Podniky v Rusku čelí ztíženému přístupu k platebnímu styku poté, co se Západ rozhodl odpojit několik ruských bank od mezibankovního systému SWIFT. Řada amerických i evropských firem ovšem Rusko opouští dobrovolně včetně automobilky Škoda Auto a jejího mateřského koncernu Volkswagen.