Aeroholding musí o záchraně ČSA jednat s odbory, žádá Sobotka

ČSA (ilustrační foto)

ČSA (ilustrační foto) Zdroj: CTK

Premiér Bohuslav Sobotka podpořil požadavky odborářů, podle něj musí šéfové Českého Aeroholdingu s nimi jednat o záchraně ČSA. Řada připomínek zaměstnanců k současnému fungování Českých aerolinií je prý totiž oprávněná. Na nedostatek komunikace ze strany vedení státní společnosti si odbory dlouhodobě stěžují.

Sobotka uvedl, že se dohodl s ministrem financí Andrejem Babišem, jehož úřad Aeroholding řídí, a s předsedou představenstva Aeroholdingu Václavem Řehořem na společném postupu k záchraně ČSA. „Řešíme navýšení kapitálu a připravujeme opatření, aby ČSA fungovalo dlouhodobě,“ řekl Babiš v ČT.

Restrukturalizační plán současného managementu Aeroholdingu na ozdravení ČSA je podle Sobotky jedna věc, druhou podmínkou úspěšné záchrany společnosti je o tomto plánu jednat se zástupci zaměstnanců. „Předpokládám že v příštích dnech s nimi vedení Aeroholdingu bude velmi intenzivně jednat,“ dodal předseda vlády. Babiš se s odbory podle svých slov opět setká v pátek.

Problémy v ČSA způsobil záměr společnosti propustit téměř třetinu pilotů a bezmála polovinu letušek a stevardů. Odborová organizace posádek letadel kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost.

Zklamání z Korejců

Odborům se rovněž nelíbí přístup Korean Air, které v loňském roce do tuzemského dopravce majetkově vstoupily a od kterého se očekávaly investice a následné zlepšení hospodářské situace v ČSA.

Klesající stavy
Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun. V současnosti firma zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím personál dopravce představovalo přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí.

Korejský dopravce získal loni 44procentní podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Od vstupu silného zahraničního dopravce si odborníci slibovali mimo jiné možnost výhodnějších nákupů strojů a služeb nebo vzájemné propojení sítí destinací, které by bylo pro ČSA výhodné.

O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas.

Finanční injekce

Majitelé aerolinií, Český Aeroholding a Korean Air, podle médií v předchozích dnech jednali o finanční injekci pro leteckého dopravce. Maximálně by mělo jít o 37 milionů dolarů, tedy asi 800 milionů korun, napsal deník E15.

„To číslo se mění, mění se každým den a mění se směrem dolů,“ řekl E15 šéf Aeroholdingu Václav Řehoř. Letos firma od dubna do září přitom podle informací Lidových novin dosáhla provozního zisku 183 milionů korun.