Aerolinky Delta a Lufthansa se přetahují o podíl v Alitalii, píše italský list

Embraer ERJ-170 aerolinek Alitalia

Embraer ERJ-170 aerolinek Alitalia Zdroj: CC BY-SA 2.0: Aero Icarus

Italská státní železniční společnost Ferrovie dello Stato ke konci měsíce podá závaznou nabídku na převzetí národního leteckého dopravce Alitalia. Následně se spojí se strategickým partnerem, který jí má pomoci při záchraně firmy dlouhodobě se potácející na hranici přežití, píše italský deník Il Messaggero. Zájem má hned několik velkých mezinárodních hráčů v čele s americkými Delta Air Lines a německou Lufthansou.

Emisaři Lufthansy a Delta Air Lines zamíří v následujících dnech do Říma, aby jednali o svém vstupu do Alitalie. Lufthansa má zájem o podíl „hluboko pod“ 50 procenty, píše Il Mesaggero. V případě Delty převzetí většinového podílu vylučují zákony, normy Evropské unie totiž stanovují, že evropské aerolinky musí mít většinu vlastníků ze zemí EU.

Mezi zájemci o podíl jsou údajně i britské nízkonákladové aerolinky EasyJet. Toto spojení by Alitalii pravděpodobně umožnilo rozvoj letů na střední a dlouhé tratě, zatímco regionální linky by aerolinky pokrývaly prostřednictvím spojení s Easyjetem. Delta nabízí možnosti široké mezinárodní spolupráce a setrvání Alitalia v alianci Skyteam, které je Delta sama členem. Výhodou Lufthansy je silné postavení v Evropě. Zájem o Alitalii už dříve veřejně oznámil také maďarský WizzAir.

Část akcií Alitalie by podle plánu státních železnic měla převzít i většinově státní investiční banka Cassa Depositi e Prestiti.

Italský vicepremiér Luigi Di Maio na začátku října uvedl, že stát si v Alitalii chce podržet podíl 15 procent. „Uvažujeme o stanovení hranice pro účast státu, která není příliš vzdálená od zkušeností z dalších evropských zemí,“ dodal. Částečně státně vlastněné jsou například skandinávské aerolinky SAS či Air France, plně státní je mimo jiné polský LOT. Většina evropských aerolinek je ale zcela v soukromých rukou.

Di Maio zároveň označil Ferrovie dello Stato za budoucího strategického partnera Alitalie. Z pohledu italské vlády spolupráce obou firem nabízí zajímavé synergie: například spojení letenek a vlakových jízdenek do jednoho turistického balíčku.

Alitalia je od loňského února v úpadku de facto pod kontrolou italské vlády. Ta letecké společnosti poskytla půjčku 900 milionů eur (23,3 miliardy korun) se splatností 15. prosince letošního roku. Italská vláda podle zdrojů agentury Reuters hledá způsob, jak tuto lhůtu o šest měsíců prodloužit a zaroveň se nedostat do hledáčku Evropské komise. Ta již nyní sleduje státní pomoc pro Alitalii s nechutí, komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová například nedávno vznesla oficiální dotaz, zda Alitalia platí státu z půjčky úrok.