Aerolinky musí zkontrolovat další letouny Boeing 737, problémové dveře mohou mít i starší stroje

Boeing 737-900ER aerolinek Alaska Airlines

Boeing 737-900ER aerolinek Alaska Airlines Zdroj: profimedia.cz

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) doporučil aerolinkám, aby prověřily letouny Boeing 737-900 ER. Ty mají totiž stejnou konstrukci záslepky nouzového východu jako jejich nástupce Boeing 737 MAX 9, kterému se za letu tato záslepka na začátku ledna odtrhla. 

FAA po incidentu na letu Alaska Airlines nejprve nechal prověřit více než 170 letounů 737 MAX 9. Ani letouny, které už inspekcí prošly, ale stále nesmí zpět do provozu. Letecký úřad totiž nadále zkoumá výrobní postupy a výrobní linky u Boeingu a jeho významného dodavatele, společnosti Spirit Aerosystems. 

V rámci prověrek letadel 737 MAX 9 některé aerolinky zkontrolovaly záslepky nouzového východu i na svých letounech 737-900ER a i na nich v některých případech nalezly uvolněné šrouby, které mají dveře zajišťovat ve správně poloze, uvádí FAA v odůvodnění svého rozhodnutí. Letecký úřad proto nyní provozovatelům těchto letadel doporučil, aby je podrobily stejné prověrce jako novější letouny. 

Od incidentu na letu Alaska Airlines akcie Boeingu výrazně ztrácejí. Od 5. ledna titul na burze odepsal téměř 14 procent. 

Dvojici letounů Boeing 737-900ER mají ve své flotile i české aerolinky Smartwings. Letouny jsou ale vybavené vyšším počtem sedaček a na místě, kde mají některá letadla záslepku, mají tyto stroje plnohodnotný nouzový východ. Těchto strojů se tak prověrka netýká, potvrdila mluvčí Smatwings Vladimíra Dufková.